۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴

لغو تحریم‌های ایران به سود بازار تانکرها خواهد بود

لویدزلیست نوشت: با لغو تحریم‌های غرب علیه ایران در چند روز گذشته، تهران در ماه آینده حضوری بسیار محسوس در بازار انرژی خواهد یافت.
نویسنده: مجید یوسفی
کد خبر: ۵۹۷۷۶
لغو تحریم‌های ایران به سود بازار تانکرها خواهد بود
به گزارش گروه بین الملل مانا با توجه به اینکه عرضه‌ نفت خام بیش از تقاضای بازار است و قیمت نفت خام بسیار پایین آمده، باید تقاضا برای تانکرها در بازار بیشتر شود. اما همه چیز به نحوه‌ ورود ایران به بازار تانکرها بستگی دارد.
روز یکشنبه اعلام شد: ایران به همه‌ تعهدات خود که در توافق‌نامه‌ سال گذشته متعهد شده بود، عمل کرده است. به دنبال این خبر، "جواد ظریف" وزیر امور خارجه‌ ایران و "فردریکا موگرینی" نماینده‌ عالی اتحادیه‌ اروپا، در بیانیه‌ای مشترک لغو تحریم‌ها را اعلام کردند. 
تحریم‌هایی که لغو شدند، شامل تحریم‌های سازمان ملل و تحریم‌های اقتصادی و مالی اتحادیه‌ اروپا در ارتباط با پرونده‌ هسته‌ ای ایران و همچنین تحریم‌های قانونی آمریکا می‌شود.
"جیمز وایت" تحلیلگر بارکلی، معتقد است: فعلا تاثیر ایران بر بازار تانکرها مشهود نخواهد بود.
وی گفت: هنوز زود است که بگوییم بازگشت ایران چه تاثیری بر بازار تانکرها خواهد گذاشت یا چه تاثیرهایی بر قیمت‌ها گذاشته است.
لویدزلیست در ادامه نوشت: یکی از مهم‌ترین تاثیرات لغو تحریم‌ها بازگشت ناوگان تانکر‌های ایران به بازار حمل سوخت خواهد بود. سازمان دولتی شرکت ملی نفتکش ایران، یکی بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل سوخت در جهان است که یکی از پرتعدادترین ناوگان‌‌های نفتکش بسیار بزرگ (VLCC) را در اختیار دارد. طبق اطلاعاتی که لویدز لیست در اختیار دارد، شرکت ملی نفتکش ایران 37 فروند، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یک فروند و دولت اسلامی ایران نیز یک فروند نفت‌کش بسیار بزرگ در اختیار دارد. 
تا پیش از تحریم‌ها در سال 2011 ایران روزانه حدود 2.6 میلیون بشکه در روز نفت خام می‌فروخت.
به گفته‌ سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، بیش از نیمی از این مقدار به چین، هند، ژاپن و کره‌ جنوبی فروخته می‌شد و 23 درصد از آن به اروپا فرستاده می‌شد. کشورهای ترکیه، آفریقای جنوبی و امارات متحده‌ عربی نیز بخش باقی مانده‌ نفت خام ایران را می‌خریدند.
به علت اعمال تحریم‌ها، فروش روزانه‌ نفت خام ایران در سال 2015 به حدود یک میلیون بشکه رسید.
در این گزارش آمده است: هدف ایران جذب مشتری‌های قدیمی خود است اما این که تا چه میزان موفق شود، بستگی به نوع پیشنهادهای ایران به مشتریان و بازار نفت خام دارد.
شرکت ملی نفت ایران نیز می‌گوید: هند و اروپا به علت نزدیکی بازار و هزینه‌ پایین حمل بر دیگر مشتریان ارجحیت دارند اما چنانچه نفت خام ایران در بازار جایگزین نفت خام غرب آفریقا و نفت خام روسیه در منطقه شود، قیمت تانکرها به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
به گفته‌ "رکن‌الدین جوادی" مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، ایران از ذخیره‌ نفتی خود، روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر عرضه خواهد کرد.
محصول دیگری که در دوران پسا تحریم صادراتش از ایران افزایش خواهد یافت، LPG است. اما ایران فاقد شناورهای کافی برای عرضه‌ LPG است. این در حالی است که بسیاری منتظر توسعه‌ بازار ال‌پی‌جی ایران هستند.
برچسب ها: تانکر
ارسال نظرات
آخرین اخبار