۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
به زودی

میزان خسارات وارده بر اثر نشت نفتی به خلیج چابهار اعلام می شود

به زودی میزان خسارات وارد شده به محیط زیست دریا بر اثر نشت هشت تن نفت به آبهای خلیج چابهار جهت پرداخت جریمه ، برآورد و اعلام خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۹۰۳
میزان خسارات وارده بر اثر نشت نفتی به خلیج چابهار اعلام می شودمدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با مانا در خصوص آلودگی نفتی ایجاد شده توسط کشتی مارک در خلیج چابهار اظهار داشت: ورود هشت تن نفت در آبهای خلیج چابهار یکی از مهمترین اتفاقات ناگوار برای محیط زیست دریایی کشورمان بود.
داوود میرشکار ادامه داد: پس از وقوع این امر، اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به عنوان متولی اصلی جمع آوری آلودگی های نفتی ناشی از شناورها، اقدام به جمع آوری این آلودگی ها با استفاده از دستگاه های مخصوص کرد.
وی در خصوص آلودگی نفتی ایجاد شده در خلیج چابهار گفت: بررسی ها نشان داد که هم اکنون مقدار زیادی نفت به صخره های ساحلی خلیج چابهار چسبیده شده که در صورت عدم جمع آوری آنها این آلودگی ها به زودی وارد آب دریا خواهند شد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: هم اکنون پیگیریهای لازم جهت پاکسازی هر چه سریعتر این آلودگی ها در حال انجام است.
وی یادآور شد: هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت وارد شده به محیط زیست دریا در اثر نشت هشت تن نفت به خلیج چابهار صورت نگرفته است.
به گفته مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، هم اکنون برآورد اولیه از میزان خسارات وارده توسط کارشناسان در حال انجام است که به زودی این میزان اعلام خواهد شد.
وی در ادامه گفت: پس از انجام این برآورد، جریمه آلودگی و مبلغ احیای منطقه آلوده شده باید توسط مالک کشتی به حساب خزانه دولت واریز شود.
میرشکار عنوان کرد: وقوع آلودگی نفتی در خلیج چابهار بدون شک تبعات زیست محیطی بسیار بدی را به دنبال خواهد داشت که هنوز این تبعات به طور کامل آشکار نشده است
وی اظهار کرد: مرگ و میر آبزیان می تواند ابتدایی ترین اثر ورود آلودگی های نفتی به دریا باشد که اثرات آن جبران ناپذیر است.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان ساخت: امیدواریم با تلاش های در حال انجام بتوانیم تا حد امکان شاهد پاکسازی منطقه آلوده شده باشیم.
گفتنی است، آلودگی نفتی ایجاد شده توسط کشتی مارک در تاریخ یکم آبان ماه صورت گرفت اما مسئولان از رسانه ای شدن این موضوع جلوگیری گردند.
گفته می شود کارشناسان مربوطه اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ساعتهای اولیه وقوع آلودگی و به صورت شبانه اقدام به جمع آوری آلودگی نفتی کرده اند اما به دلیل کمبود دستگاه های مورد نیاز، پاکسازی به طور کامل انجام نشده است.
شاهدان محلی این واقعه ناگوار زیست محیطی در چابهار اذعان دارند که ورود نفت زیاد به دریا، آسیب های زیست محیطی جبران ناپذیری را به منطقه وارد کرده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار