۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
به زودی

صید خیار دریایی در آبهای دریای عمان آغاز می شود

صید خیار دریایی برای نخستین بار و به زودی به عنوان یک گونه با ارزش دریایی توسط صیادان محلی کنارک و چابهار در دریای عمان آغاز می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۶۹۶
صید خیار دریایی در آبهای دریای عمان آغاز می شود
مدیر کل اداره شیلات استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پرورش خیار دریایی در آبهای ساحلی استان سیستان و بلوچستان هم اکنون به یکی از اهداف صنعت شیلات این استان تبدیل شده است.                                                   
حسینعلی گلشنی با اشاره به عدم بهره برداری از این موجود آبزی در کشور عنوان کرد: تاکنون برداشت خیار دریایی توسط صیادان استان نیز انجام نشده است.
وی ادامه داد: در راستای بهره برداری از این گونه با ارزش دریایی، کلاسهای آموزشی برای صیادان برگزار می شود تا آنها را با چگونگی صید این گونه آشنا کند.                         
رئیس اداره بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران عنوان کرد: به این ترتیب صیادان می توانند در کنار صید سایر آبزیان با صید خیارهای دریایی، سود اقتصادی بیشتری را کسب کنند.
وی همچنین از پرورش خیار دریایی در آبهای استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: این پروژه با همکاری و سرمایه گذاری چینی ها صورت می گیرد.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، چینی ها سالیان سال در خصوص تکثیر، پرورش و برداشت خیارهای دریایی تجربه دارند.
گلشنی بیان کرد: همچنین در این راستا از همکاری تعاونی های صیادی فعال در چابهار و کنارک نیز نهایت بهره را خواهیم برد.
رئیس اداره بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران بیان کرد: یکی از نخستین اقدامات در این راستا، برآورد میزان ذخایر خیارهای دریایی در آبهای ساحلی دریای عمان است.
وی خاطرنشان ساخت: قصد داریم پس از برآورد نهایی از میزان ذخایر خیارهای دریایی در راستای بازسازی این ذخایر نیز اقداماتی از طریق تکثیر و پرورش دریایی انجام دهیم.
مدیر کل اداره شیلات استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: بحث فرآوری خیارهای دریایی صید شده و صادرات آن هدف نهایی سازمان شیلات ایران در راستای شروع این پروژه با همکاری چینی ها ست.
گلشنی در ادامه گفته های خود متذکر شد: در این راستا سازمان منطقه آزاد چابهار نیز به دلیل انعقاد قرارداد سرمایه گذاری با چینی ها در این پروژه مشارکت خواهد داشت.
وی گفت: با برنامه ریزیهای صورت گرفته برای نخستین بار تکنولوژی تکثیر، پرورش و فرآوری خیار دریایی برای صادرات، به کشور وارد خواهد شد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران یادآور شد: یکی از بندهای قرارداد منعقد شده با سرمایه گذاران چینی جهت تکثیر و پرورش و فرآوری خیار دریایی، بحث آموزش به جامعه محلی استان است تا درآینده در امر تکثیر خیار دریایی خودکفا عمل کنیم.
به گفته مدیر کل اداره شیلات استان سیستان و بلوچستان بومی سازی و منطقه ای کردن تکثیر و پرورش خیار دریایی از جمله اهداف سازمان شیلات ایران است.
گلشنی اذعان داشت: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز در راستای تحقق این پروژه نهایت همکاری را با سازمان شیلات ایران انجام خواهد داد.
وی در ادامه بیانات خود اظهار کرد: امروزه در دنیا از خیار دریایی در صنایع بهداشتی، آرایشی، غذایی و دارویی استفاده های فراوانی می شود.
وی تاکید کرد: با توجه به استفاده فراوان این گونه دریایی در کشورهای جنوب شرق آسیا، بدون شک صادرات این محصول پس از طی کردن مراحل فرآوری به این کشور ها صورت خواهد گرفت.
مدیر کل اداره شیلات استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: بازاریابی برای صادرات خیارهای دریایی ایرانی در مراحل نخست توسط همین سرمایه گذاران چینی انجام می شود.
لازم به ذکر است، خیار دریایی حیوان خزنده‌ای است که به آهستگی به روی گلسنگ‌ها یا صخره‌ها می‌خزد و تکه‌های غذا را از محیط اطراف جمع کرده و مصرف می‌کند، دستهای او مایع چسبنده‌ای ترشح می‌کند که جمع آوری غذا از روی زمین را برای او آسان می‌کند.
خیار دریایی در کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله چین ، تایوان ، تایلند ، اندونزی ، کره ، فیلیپین و دیگر کشورهای شرق آسیا از اهمیت خاصی برخوردار است . 
در بین این کشورها چین به عنوان بزرگترین تولید کننده ، مصرف کننده و وارد کننده خیار دریایی به شمار می رود .
ارسال نظرات
آخرین اخبار