۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲

تجربه تلخ حضور سرمایه گذاران خارجی در پرورش میگو

سرمایه گذاران چینی که امسال نسبت به تولید میگو در 80 هکتار از اراضی پرورش میگوی چابهار اقدام کرده بودند به دلیل عدم آشنایی با اقلیم منطقه، موفق عمل نکردند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۹۴۹
تجربه تلخ حضور سرمایه گذاران خارجی در پرورش میگو
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: امسال حدود 300 تن میگوی پرورشی در مزارع شهرستان چابهار تولید شد.
هادی سنگانیان با اشاره به اینکه امسال شاهد شیوع بیماری لکه سفید در بین مزارع پرورش میگوی چابهار نبودیم، خاطرنشان ساخت: همین امر باعث شد تا پرورش دهندگان متضرر نشوند.
وی خاطرنشان ساخت: شیوع بیماری لکه سفید در میان مزارع پرورش میگو در سال گذشته باعث شد تا بسیاری از پرورش دهندگان امسال نسبت به پرورش میگو اقدام نکنند.
وی یادآور شد: در سال جاری برای نخستین بار شاهد حضور سرمایه گذارانی از کشور چین در امر پرورش میگوی چابهار بودیم.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران اعلام کرد: از آنجا که کشور چین در امر پرورش میگو همواره پیشرو بوده است، انتظار می رفت این سرمایه گذاران چینی با دارا بودن تجارب بالا در امر پرورش بتوانند به تولید نسبتاً بالایی دست یابند اما متاسفانه به دلیل نا آشنا بودن آنها با وضعیت تولید میگو در شرایط آب و هوایی چابهار این گروه سرمایه گذار موفق نشدند که میگوهای درشت و در حجم زیاد تولید کنند.
سنگانیان اظهار داشت:این گروه سرمایه گذار بخش خصوصی از کشور چین در 80 هکتار از مزارع میگوی چابهار اقدام به کشت میگو کرده بودند که در نهایت در این میزان از اراضی زیر کشت میگو هایی با سایز ریز و تعداد بسیار کم تولید کردند.
این عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان تاکید کرد: باید این سرمایه گذاران فقط در بخش نقدینگی سرمایه گذاری و پرورش میگو را به بومیان منطقه واگذار می کردند.
وی خاطرنشان ساخت: عدم موفقیت این گروه سرمایه گذار خارجی در امر پرورش میگوی چابهار باعث می شود تا از سال آینده شاهد وقوع چنین تجربه های تلخی نباشیم.
وی اذعان داشت: پرورش دهندگان امیدوارند سال آینده مزارع بیشتری برای پرورش میگو در چابهار زیرکشت رود و به دنبال آن شاهد افزایش تولید بیشتری باشند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در ادامه اظهار داشت: پرورش دهندگان میگو در استانهای ساحلی کشور با مشکل نقدینگی مواجه هستند که همین امر باعث کاهش تولید در مزارع پرورش میگو شده است.
وی با اشاره به اینکه امسال وضعیت صادرات میگوی پرورشی برای صادرکنندگان بسیار نگران کننده است، تصریح کرد: تا سال گذشته بخش زیادی از میگوی پرورشی ایران از طریق کشور ویتنام به چین صادر می شد اما امسال کشور چین مانع این امر شده است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران تصریح کرد: با وضعیت پیش آمده اگر شرایط برای صادرات مستقیم به چین فراهم نشود، صادرکنندگان با مشکلات بسیاری روبه رو خواهند شد.
وی تاکید کرد: هم اکنون مشکل بازاریابی برای صادرات مهمترین مشکل برای صادرات کنندگان میگوی پرورشی به شمار می رود.
عضو اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بروکراسی اداری حاکم بر بخش های دولتی و وجود قوانین و مقررات پیچیده مانع از آن می شود تا پرورش دهندگان و صادرکنندگان آبزیان با آسودگی به فعالیت خود ادامه دهند.
سنگانیان همچنین بیمه را یکی از مهمترین معضلات بخش آبزی پروری اعلام و تصریح کرد: هر ساله شرایط شرکت های بیمه گر برای تولیدکنندگان سخت تر می شود و نرخ بیمه ها به طور چشمگیری بالا می رود.
وی در پایان تاکید کرد: همانطور که بارها به عنوان نماینده بخش خصوصی فعال در امر پرورش میگو اعلام کرده ایم اگر دولت و وزارت جهاد کشاورزی به طور جدی پرورش دهندگان میگو را مورد حمایت قرار ندهد در آینده نزدیک این صنعت روبه نابودی خواهد رفت.
برچسب ها: چابهار میگو
ارسال نظرات
آخرین اخبار