۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵

کاهش 20درصدی صید سالانه میگوی دریایی در هرمزگان

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران از کاهش 20 درصدی صید سالانه میگوی دریایی در آبهای هرمزگان خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۹۳۰
کاهش 20درصدی صید سالانه میگوی دریایی در هرمزگان
مختار آخوندی، در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس اعلام اداره کل شیلات استان هرمزگان در فصل صید میگوی دریایی در این استان در مجموع 250 فروند لنج مجوز صید دریافت کرده اند.
وی افزود: میزان صید میگوی دریایی آبهای استان هرمزگان که از هشتم مهرماه امسال آغاز شده بود تا تاریخ بیست و هفتم مهر ماه به 715 تن صید رسید.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران، ادامه داد: این میزان صید میگوی دریایی در آبهای استان هرمزگان در مقایسه با میانگین صید پنج ساله گذشته رشد 9 درصدی را نشان می دهد اما در مقایسه با میزان صید سال گذشته تاکنون با 20 درصد کاهش همراه بوده است.
وی اظهار داشت: سال گذشته در مجموع هزار و 150 تن میگوی دریایی در آبهای هرمزگان صید شده بود که بر اساس برآورد ذخایر میگوی امسال، پیش بینی می شود صید میگو در سال جاری با افزایش همراه باشد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران تاکید کرد: بر این اساس انتظار می رود تا پایان زمان صید، حداقل هزار و 260 تن میگو در آبهای استان هرمزگان صید شود که این میزان میگو حاکی از رشد 9 درصدی در مقایسه با صید سال گذشته است.
وی خاطرنشان ساخت: در آبهای استان هرمزگان از سوی مرکز تحقیقات شیلات استان و پژوهشکده میگوی کشور، سه صیدگاه تعیین شده است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران در ادامه گفته های خود عنوان کرد: صید گاه اول از منطقه سیلیک تا کلاهی، منطقه دوم از کلاهی تا هرمز و منطقه سوم از هرمز تا کشتی سوخته و تولا تعیین شده است.
آخوندی تاکید کرد: بر اساس آخرین آمار ، صیادان به زودی منطقه صید خود را عوض کرده و به زودی وارد آبهای اطراف جزیره قشم خواهند شد.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، آبهای جزیره قشم مکان مناسبی برای صید میگوهای دریایی محسوب می شود.
وی در خصوص زمان اتمام صید اظهار داشت: اعلام تعطیلی صید میگو در آبهای هرمزگان بستگی به بررسی وضعیت ذخایر این گونه و اعلام آن از سوی کارشناسان مربوط در کمیته مدیریت صید هرمزگان است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: آبهای هرمزگان زیستگاه های گونه های میگوی سرتیز و موزی است.
وی با بیان اینکه ذخایر میگوی آبهای هرمزگان با کاهش همراه نبوده است، اظهار داشت: مقایسه میزان ذخایر با آمار پنج ساله و 10 ساله نیز عدم کاهش ذخایر این گونه با ارزش را اثبات می کند.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تصریح کرد: مدیریت صید و تعیین محدودیت زمان صید از مهمترین عواملی است که باعث شده ذخایرمیگو نه تنها با کاهش همراه نباشد، بلکه شاهد افزایش سالانه صید میگو نیز باشیم.
آخوندی تاکید کرد: از آنجا که عمر گونه های میگو کوتاه مدت است، لذا می توان در مقایسه با سایر گونه های دریایی بسیار راحت تر و زودتر نسبت به بازسازی ذخایر آنها اقدام کرد.
وی اظهار داشت: تا پنج سال پیش بخش اعظم میگوی دریایی صید شده به بازارهای خارجی صادر می شد اما هم اکنون اکثر میگوهای صید شده در بازار داخلی با قیمت مناسب به فروش می رسد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران خاطرنشان ساخت: البته بخشی نیز به کشورهای هدف در آسیا و اروپا صادر می شود.
برچسب ها: میگو هرمزگان
ارسال نظرات
آخرین اخبار