۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰

راه‌اندازی آکواریوم تونلی کشور در بوشهر موافقت شد

رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بوشهرگفت: ایجاد نخستین اوشناریوم یا آکواریوم تونلی کشور برای کاربرد مشترک گردشگری و علمی پژوهشی مورد موافقت استاندار بوشهر و رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم‌جوی قرار گرفت.
نویسنده: امین رجب زاده
کد خبر: ۵۴۲۵۹
راه‌اندازی آکواریوم تونلی کشور در بوشهر موافقت شد

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهراحسان عابدی در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به نام‌گذاری روزدریاها و اقیانوس‌ها اظهار داشت: سازمان ملل متحد هرسال روز 8 ژوئن مصادف با 18 خرداد به عنوان روز جهانی دریا و اقیانوس نام گذاری کرده است.
وی با بیان اینکه این روز با هدف شناخت بیشتر دریاها و اقیانوس ها نام‌گذاری شده است گفت: جایگاه مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس بوشهر جایگاه مهمی است بگونه‌ای که نقش مهمی در طرح‌های مختلف درخلیج فارس دارد.
رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر دارای طولانی ترین ساحل در خلیج فارس است گفت: از سه هزار کیلومتر خط ساحلی خلیج فارس بیش از یک‌هزار و 700 کیلومتر آن در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که از این میزان بیش از 937 کیلومتر در استان بوشهر واقع است.
عابدی با اشاره به اینکه مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بوشهرمشغول مطالعه و پایش منظم بخش ساحلی و دریایی خلیج فارس است افزود: تهیه سند راهبردی توسعه آموزش عالی کشور در حوزه علوم و فنون دریایی و اقیانوسی، آموزش دانشجویان در دوره دکتری، ارتباط با سازمان های بین المللی اقیانوس شناسی ، ساخت ناوگان ملی تحقیقاتی توسط دانشمندان داخلی، برگزاری همایش ها و کارگاه های علمی در سطح بین اللملی و ملی و پایش محیط های دریایی و اقیانوسی از اقدامات پژوهشگاه خلیج فارس است.
عابدی با بیان اینکه درنشست با استاندار بوشهر توافقاتی منعقد شد بیان کرد: در نشست رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم‌جوی و استاندار بوشهر مقررشد زمین به مساحت و ابعاد کافی بر اساس جانمایی مورد توافق به پژوهشگاه اختصاص ‌یابد.
وی از ایجاد آکواریوم تونلی درآبهای بوشهر خبرداد و گفت: در نشست رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم‌جوی و استاندار بوشهرایجاد نخستین اوشناریوم (آکواریوم تونلی) کشور برای کاربرد مشترک گردشگری و همچنین علمی پژوهشی در بوشهر مورد تاکید قرار گرفت.
رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بوشهر افزود: در این رابطه در گام نخست، پژوهشگاه نسبت به مطالعات اولیه، امکان سنجی برای ارزیابی مزایای اقتصادی، گردشگری و علمی پژوهشی و جانمایی اولیه طرح مذکور در بوشهر اقدام می‌کند و نتایج را به استانداری اعلام خواهد کرد.
عابدی از استقرار کشتی کاوشگر در بوشهر خبرداد و گفت: در این نشست طرفین برای پشتیبانی و استقرار کشتی کاوشگر اقیانوس‌شناسی پژوهشگاه که در مراحل نهایی ساخت و شروع به فعالیت است، در یکی از بنادر بوشهر به‌عنوان محل استقرار اصلی کشتی توافق کردند.
وی گفت: استانداری از توانمندی و ظرفیت علمی و تجارب پژوهشگاه در خصوص پروژه‌های مطالعاتی مرتبط با گردشگری دریایی به خصوص نقش عامل چهارم در طراحی بخش دریایی دهکده گردشگری بوشهر، در قالب قرارداد، استفاده می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار