۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵

همایش ارگان های دریایی با اهداف اولیه فاصله دارد

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۴۸۱۹۴
همایش ارگان های دریایی با اهداف اولیه فاصله دارد
شاید بهتر باشد دبیرخانه دائمی ارگان های دریایی به کنفدراسیونی متشکل از انجمن مهندسی دریایی ایران، اتحادیه مالکان کشتی ایران، انجمن توسعه دریا محور و انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته واگذار شود.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آستانه برگزاری بیست و دومین همایش ارگان های دریایی کشور در گفتگو با مانا با اشاره به این مطلب گفت: همایش ارگان های دریایی هنوز با اهداف اولیه فاصله بسیاری دارد.
محمد حسین داجمر با بیان اینکه شکل گیری دبیرخانه دائمی همایش در سازمان بنادر به منظور پیگیری نتایج و تصمیمات متخذه در همایش هاست افزود: به نظر من رویکرد اجرا و پیگیری این همایش ها می بایستی مورد بازنگری قرار گیرد. بسیاری از تصمیماتی که طی سال های اخیر اتخاذ شده حتی یک بار هم توسط دبیرخانه همایش مورد پیگیری اثر بخش قرار نگرفته است.
وی با بیان اینکه گاهی حتی برخی از موضوعات که در بندهای قطعنامه همایش گنجانده شده در سالهای بعد حذف شده و اصلا پیگیری نشده است اظهار داشت:البته به واسطه این همایش ها در سال یک بار ارگان های دریایی گرد هم جمع می شوند اما می توان از هزینه ها و تجربه هایی که در این همایش ها صرف می شود خیلی بهتر استفاده کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: بحثی وجود دارد مبنی بر اینکه از انجمن ها و اتحادیه هایی که به عنوان NGO در بخش دریایی کشور فعال هستند یک کنفدراسیون تشکیل شود شاید بهتر باشد دبیرخانه دائمی هماهنگی ارگان های دریایی به این کنفدراسیون واگذار شود.
وی ادامه داد: کنفدراسیونی که شامل انجمن مهندسی دریایی ایران، اتحادیه مالکان کشتی ایران، انجمن توسعه دریا محور، انحمن کشتیرانی و خدمات وابسته و ... باشد.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: به این ترتیب تمام تشکل های غیر دولتی دریایی در این کنفدراسیون نقش خواهند داشت و تشکیل کنفدراسیون در چنین شرایطی پیشنهاد خوبی است و می تواند ما را از حالت فعلی خارج کند.
داجمر با اشاره به انتظارات کشتیرانی از آموزش عالی گفت: وضعیت ایده آل برای کشتیرانی این است که بتواند مانند اکثر صنایع دیگر، نیروهای متخصص خود را از بین خروجی های نظام آموزشی کشور تامین کند، با وجود این حسب لزوم و در صورت نیاز شدید ناوگان تجاری کشور این امکان وجود دارد که بورسیه دانشجویان از سر گرفته شود اما این موضوع به هیچ وجه اولویت اول برای رفع کمبود ها و نیازها نخواهد بود.
وی سپس در خصوص تحریم ها اعمال شده علیه فعالیت های کشتیرانی افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سبب تحریم های اعمالی علیه فعالیت هایش در طول 6 سال گذشته همواره سعی داشته در جهت مقابله با تحریم ها برآمده و آثار زیان بار تحمیلی را حتی الامکان کاهش دهد.
مدیرعامل کشتیرانی در ادامه تصریح کرد: در طی این مدت این شرکت بارها در دادگاه های مختلف علیه تحریم ها اقامه دعوی کرد که در موارد متعددی به نفع این شرکت نیز رای صادر شد اما همگان اذعان دارند تحریم های اعمالی عمدتا منشا سیاسی دارد و مادامی که توافقی در بالاترین سطح ممکن صورت نگیرد امکان کاهش عملی تحریم ها علیه فعالیت های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: با توجه به نقش و اهمیت کلی صنعت حمل ونقل دریایی در جهان، خوشبختانه در داخل کشور نیز مسئولین ذی ربط به نقش ویژه ناوگان تجاری ملی در تجارت کشور واقفند و به عنوان نمونه در زمینه مدیریت تحریم ها، تهدید ها و محدودیت های اعمالی همواره رابطه متقابل و تنگاتنگ خوبی میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ارگان های دولتی ذی ربط وجود داشته است و موارد به حول و قوه الهی تاکنون مدیریت شده است
داجمر با اشاره به مسائل و مشکلات مربوط به مدیریت بنادر اظهار داشت: با توجه به تبادل تجاری بیش ا ز90 درصدی از طریق بنادر کشور انتظار می رود مسئولان اجرایی کشور به معنای واقعی کلمه دروازه های تجارت کشور مورد ملاحظه قرار دهند و با به گارگیری کارآمد ترین متخصصان در این بخش بنادر را ملزم به استفاده از روز آمدترین و پیشرفته ترین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مطابق با نرم معمول جهان کنند تا شرکت های کشتیرانی بتوانند به تعهدات خود در قبال مشتریانشان که در نهایت آحاد ملت ایران هستند، پای بند باشند و از ضرر و زیان مستقیم و غیر مستقیم ناشی از ضعف عملیات بندری اجتناب کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار