۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷

عوامل انسانی و اقلیمی؛علت بحران دریاچه ارومیه

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: 50 درصد علل بروز بحران در دریاچه ارومیه مربوط به عوامل انسانی و تغییرات اقلیمی است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۴۰۲۸
عوامل انسانی و اقلیمی؛علت بحران دریاچه ارومیهبه گزارش مانا،حسن عباس نژاد مدیرکل محیط زیست استان در سمینار آموزشی مسوولان شرکت شهرکهای صنعتی و روسای تصفیه خانه های فاضلاب شهری آذربایجان غربی افزود: تغییرات اقلیمی و خشکسالی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه موجب پدید آمدن مشکلات بسیاری برای استان و کشور شده که این امر نیز 50 درصد معلول مسائل انسانی است.
وی ادامه داد: با توجه به کاهش بارندگی ها و میزان ذخایر برفی استان هم اکنون سطح تراز آب دریاچه ارومیه با 50 سانتیمترکاهش نسبت به سال گذشته به 1270،68 سانتیمتر رسیده است.
وی اظهار کرد: دریاچه ارومیه برای حفظ وضعیت فعلی خود سالانه به 3.1 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد و برای مساحت پنج هزار کیلومتری این پهنه آبی سالانه چهار میلیارد مترمکعب آب نیاز است.
وی ادامه داد: برای احیای دریاچه ارومیه راهکارهای بسیاری پیشنهاد شد ولی متاسفانه به دلیل تغییرات اقلیمی از جمله گرم شدن دمای هوا در حوضه آبریز دریاچه برخی از این روشها مانند بارور سازی ابرها موفقیت آمیز نبوده است.
عباس نژاد گفت: ما برای خروج از این بحران زیست محیطی در استان نیازمند یاری تمامی مردم چه در بخش صنعت و چه در بخش کشاورزی هستیم.
وی اظهار کرد: محیط زیست جزو الزامات زندگی ماست و برای احیای محیط زیست و حفاظت از آن نباید فرصتها را از دست داد.
عباس نژاد ادامه داد: کنترل صنایع آلاینده جزو برنامه های اداره کل حفاظت محیط زیست بوده و اقدامات لازم توسط این اداره کل در راستای کنترل و کاهش آلودگی آب، هوا و پسماند توسط واحدهای صنعتی انجام می شود.
وی گفت: برای رسیدن به این منظور واحدهای صنعتی باید هر سه ماه یکبار گزارش خوداظهاری در پایش آلودگی را از طریق آزمایشگاههای معتمد سازمان به اداره حفاظت محیط زیست استان ارائه کرده و میزان آلایندگی خود را در این خوداظهاری گزارش دهند.
پرویز آراسته معاون پایش و نظارت حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این سمینار گفت: باید با آشکارسازی مشکلات شهرکهای صنعتی این مشکلات را به گوش مسوولان استان برسانیم.
وی ادامه داد: مشکلات زیست محیطی شهرکهای صنعتی با تعامل دو سویه با محیط زیست حل می شود و کمبود اعتبارات می تواند مشکلات این شهرکها را در حفاظت از محیط زیست و ایجاد تصفیه خانه های فاضلابی افزایش دهد.
سمینار آموزشی مسوولان شرکت شهرکهای صنعتی و روسای تصفیه خانه های فاضلاب شهری آذربایجان غربی با حضور بیش از 50 نفر از مسوولان استانی و مسوولان شرکت شهرکهای صنعتی و روسای تصفیه خانه های فاضلاب شهری آذربایجان غربی در محل موزه تاریخ طبیعی ارومیه برگزار شد.
هدف از برگزاری این سمینار آموزش افراد یاد شده درباره مسایل زیست محیطی، مدیریت پسماندهای صنعتی، ویژه، عادی در شهرکهای صنعتی، چگونگی استفاده از تصفیه خانه های فاضلاب شهری و استفاده مجدد از پسابهای تصفیه شده در امر آبیاری اراضی کشاورزی و مقررات و قوانین که در ارتباط با شهرکهای صنعتی در زمینه محیط زیست وجود دارد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار