۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
بین النهرین نام یک منطقه جغرافیایی است که میانِ دو رود دجله و فرات جای گرفته و محدوده آن در کشور‌های عراق، سوریه، ترکیه، ایران و کویت است.
کد خبر: ۹۴۹۹۱

به گزارش مانا، بین النهرین که میزبان تمدن‌های باستانی مانند سومر، بابل، آشور، اکد و عیلام و نقطه آغاز تمدن فرهنگی جهان بوده است، در سرزمین‌های بین رود‌های فرات و دجله واقع شده است.

رود دجله از دامنه‌های جنوبی رشته کوه توروس در شرق ترکیه سرچشمه می‌گیرد پس از ورود به عراق از میان شهر‌های بزرگی، چون بغداد و موصل عبور کرده به فرات و سرانجام هر دو به کارون می‌پیوندد که اروندرود (شط العرب) را تشکیل می‌دهند و در پایان به خلیج فارس سرازیر می‌شوند.

رود فرات نیز کوهستان‌های شرق آناتولی در ترکیه سرچشمه گرفته و به سوی سوریه، عراق و خلیج فارس روان است.

رودخانه‌های فرات و دجله که به بین‌النهرین حیات می‌بخشند، در منطقه القُرنه بصره به هم می‌رسند.

قُرنه به معنی شاخ و شهری است در جنوب شرق عراق و از توابع شهرستان بصره با جمعیت ۴۵۰ هزار نفر است. قرنه در محل تقاطع دو رود دجله و فرات است. این منطقه به واسطه استخراج نفت جزء ثروتمندترین شهر‌های عراق می‌باشد.

قرنه از در محاصره دو هور العظیم از شرق و هور الحمار از غرب می‌باشد. به واسطه فاصله ۴۰ کیلومتری با مرز ایران این شهر در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق متحمل خسارات فراوانی شد. از اماکن تفریحی آن می‌توان به درخت آدم اشاره کرد. درختی که اهالی منطقه اعتقاد دارند در محل حضور آدم کاشته شده و ابراهیم بر آن نماز خوانده است. فاصله شهرک القرنه تا جزیره مجنون ۱۵ کیلومتر است.

ارسال نظرات