به گزارش مانا، خیرالله خادمی امروز در جلسه جمعبندی راهکارهای تسریع عملیات اجرایی راه آهن رشت- آستارا با بیان اینکه راه آهن رشت_آستارا منجر به رشد اقتصادی منطقه در دراز مدت و میان مدت میشود، اظهار کرد: گیلان یکی از استانهای مهم به لحاظ اقتصادی و آن هم به واسطه همسایگی با کشورهای حاشیه دریای خزر است.
وی با اشاره به دستور وزیر راه و شهرسازی در خصوص تسریع در روند تکمیل راه آهن رشت_آستارا گفت: این راهآهن قطعه پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب کشور و حلقه واسط کل شبکه راهآهن ایران به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و در نهایت اروپا است که نه تنها بخش مهمی از شبکه ریلی داخلی کشور که نیاز بینالمللی است بلکه میتواند منجر به افزایش صادرات و ترانزیت کالا در کشور شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم توجه استملاک اراضی طرح که نیازمند اعتبار هنگفتی است، افزود: مهمترین علت برگزاری این نشست بررسی راهکارهای موجود در تسریع عملیات اجرایی و جمعبندی فنی این پروژه است.
خادمی یکی از مشکلات بر سر راه تکمیل راه آهن رشت_آستارا را مسائل زیست محیطی برشمرد و بیان کرد: باید در این جلسات راهکارهای استملاک اراضی طرح که نیازمند اعتبار هنگفتی است بررسی شود تا تملک اراضی مسیر پروژه به ویژه در زمینهای زراعی و مسکونی در تعامل کامل با مردم صورت گیرد.
وی با بیان اینکه برای انجام پروژه عظیم راه آهن رشت_آستارا نیازمند استفاده از روشهای نوین هستیم، تصریح کرد: به منظور اتمام این ابر پروژه راه آهن کشور که از نظر عملیات ریلی و اعتبار مورد نیاز در نوع خود مثال زدنی است نیازمند بهرهمندی از روشهای نوین و فنّاوریهای روز دنیا هستیم و در حوزه طراحی، مهندسی و تملک اراضی با روشهای نوین امکان تکمیل عملیات اجرایی این طرح در کوتاهترین زمان ممکن میسر میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزایای تکمیل و بهرهبرداری از راه آهن رشت_آستارا گفت: با تکمیل این مسیر ریلی انتقال بار از مبدأ هلسینکی فنلاند تا بنادر جنوبی کشور بیش از ۲۰ روز کاهش پیدا میکند و این اقدام با توجه به موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ایران درآمد ارزی بالایی برای کشور به همراه دارد.