مانا: با حضور یک هیئت تجاری از استان کارلیای روسیه، مذاکرات مستقیم فعالان اقتصادی ایران و روسیه در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. سرپرستی هیئت تجاری کارلیای روسیه را معاون نخستوزیر این ایالت که در غرب فدراسیون روسیه و هممرز با کشور فنلاند واقع است، برعهده داشت و تجار و تولیدکنندگانی از حوزههای مختلفی چون صنایع چوب، الوار و کاغذ، سنگ و محصولات معدنی، پرورش ماهی قزلآلا، خانههای پیشساخته و ... در این هیئت و در جلسه ملاقات با فعالان اقتصادی عضو اتاق تهران، حضور داشتند.
صادرات مجدد خاویار از ایران
در آغاز این نشست و پیش از مذاکرات مستقیم فعالان اقتصادی دو کشور، رودیونوف دمیتری آندریویچ، معاون نخستوزیر ایالت کارلیا در دیدار با دبیرکل اتاق تهران، از جمله محورهای اصلی مذاکرات این هیئت در ایران را تامین خوراک آبزیان عنوان کرد و یادآور شد که واحدهای پرورش ماهی قزلآلا در این ایالت، سالانه به 50 هزار تن خوراک آبزیان نیاز دارند. به گفته وی، پس از اعمال تحریمهای اخیر از سوی دولتهای اروپایی علیه روسیه، امکان تامین انواع خوراک ماهی از کشورهای اروپایی برای نزدیک به 70 واحد پرورش ماهی قزلآلا در کارلیا، مسدود شده و تامین این محصول از بازار ایران در اولویت آنان قرار گرفته است. به گفته این مقام دولتی ایالت کارلیا، بیش از 70 درصد بازار ماهی قزلآلا در روسیه از طریق ایالت کارلیا تامین میشود.
وی همچنین، بررسی امکان صادرات مجدد خاویار از طریق ایران به دیگر بازارهای هدف ایالت کارلیا را از دیگر اولویتهای تجاری این هیات عنوان کرد و در این رابطه گفت که تامین تخم مولد ماهیان به میزان 20 میلیون قطعه، از دیگر برنامههای تجاری این ایالت برای همکاری با ایران است.
احیای کریدور شمال جنوب
آندریویچ همچنین در همایش بررسی همکاریهای تجاری که در اتاق تهران برگزار شد، با اشاره به اعلام ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) مبنی بر آمادگی کشور فنلاند برای پیوستن به این سازمان و این توضیح که جمهوری کارلیا با فنلاند دارای 800 کیلومتر مرز مشترک است، افزود: تا پیش از این، حدود 50 درصد از صادرات ایالت کارلیا به کشور فنلاند صورت میگرفت و از طریق این کشور، تولیدات و محصولات کارلیا به دیگر مناطق اروپا ارسال میشد، اما پس از وضع تحریمهای غرب علیه روسیه، این امکان مسدود شده است.
وی سپس با اشاره به کریدور ترانزیت شمال-جنوب، که بنادر سنتپترزبورگ و آستاراخان در روسیه، بندر امیرآباد در شمال و بندرعباس در جنوب ایران و در نهایت بندر مومبای در هند را به یکدیگر متصل میکند، احیای این کریدور را نزد دولت مستقر در کارلیا دارای اهمیت زیاد اعلام کرد و افزود که طی تصمیمگیری از سوی دولت فدراسیون روسیه، لایروبی کانال آبی مستقر در کارلیا که به این کریدور وصل میشود، در دستورکار قرار گرفته است.
وی همچنین تاکید کرد که این ایالت به دنبال احیای مسیر حمل دریایی کارلیا به دریای خزر و بنادر شمالی ایران است تا علاوه بر ارسال محمولههای صادراتی به ایران، امکان تبادل کالایی کارلیا با کشورهای حوزه خلیجفارس و همچنین جنوب غربی آسیا از طریق ایران، فراهم شود.
آندریویچ در ادامه با بیان اینکه آمارهای مربوط به سال 2021 نشان میدهد که حجم تجارت ایالت کارلیا و ایران رقمی در حدود 3.5 میلیون دلار بوده که قابل توجه نیست، افزود: حجم عمده این مبادلات، صادرات محصولات سلولزی، کاغذ و کارتن از کارلیا به ایران بوده است. در حال حاضر ایالت کارلیا برای بسط و گسترش همکاریهای اقتصادی با ایران آمادگی کامل دارد. برای رسیدن به این منظور و توسعه مبادلات تجاری نیز احیای مسیرهای ترانزیت با ایران مهم و ضروری است.
همکاری دائمی اتاق تهران با کارلیا
بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران نیز در ملاقات با معاون نخستوزیر ایالت کارلیا، طی سخنانی، اقتصاد ایران و روسیه را مکمل یکدیگر بیان کرد و با اشاره به اعمال تحریمهای ظالمانه غرب علیه هر دو کشور، گسترش همکاریهای اقتصادی میان دو طرف را ضروری دانست. وی در این رابطه به نقش اتاق بازرگانی در توسعه همکاریهای دوجانبه اشاره کرد و یادآور شد که اتاق تهران این آمادگی را دارد که طی ارتباط و تعامل دائمی با نهادهای اقتصادی مرتبط در ایالت کارلیا روسیه، نیازهای کالایی و خدمات دو طرف را برای آگاهی فعالان اقتصادی دو کشور، بررسی و برآورد کرده و به اطلاع فعالان اقتصادی در کارلیا برساند.
تشکیل کنسرسیوم حملونقل ریلی بین ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان
رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران و رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در این نشست سخنانی درباره اهمیت توسعه روابط ایران و روسیه ایراد کرد و گفت: پس از ملاقات چندی پیش روسایجمهور ایران و روسیه حجم تجارت دو کشور تا حدودی افزایش یافته است؛ اگرچه این حجم از تجارت، تناسبی با ظرفیتهای اقتصادی ایران و روسیه نداشته و دو طرف نسبت به افزایش مراودات علاقهمند هستند. در عین حال به رغم اتفاقاتی که میان غرب و روسیه رخ داده است، فرصتی فراهم شده که دو کشور فارغ از محدودیتهای اعمال شده، حجم تجارت خود را افزایش دهند.
محمد لاهوتی، برقراری خطوط منظم کشتیرانی را از جمله اولویتها برای افزایش مبادلات برشمرد و گفت: مشارکت طرف روس برای جبران کمبود کشتی در دریای خزر در شرایط کنونی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. همچنین یکی از محدودیتهای تجار ایرانی تردد از مرز کازمالار است که گاه باعث توقف 7 تا 10 روزه کامیونها شده و این مساله مانع صادرات برخی کالاها از جمله کالاهای فسادپذیر میشود. از این رو پیشنهاد میشود که برای رفع این محدودیت، مرز گمرکی دوم ماگارام کِنسکی واقع شده در ضلع جنوبی مرز کنونی (کازمالار)، با هدف تردد کامیونها از دو پست گمرکی فعال شود.
لاهوتی سپس «تشکیل کنسرسیوم حملونقل ریلی بین ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان» با هدف تسهیل و تضمین سرعت بالاتر، حمل کالاهای ترانزیتی از خاک ترکمنستان را پیشنهاد کرد و گفت: به منظور شفافسازی رویه تبادل اسناد، لازم است، کانال الکترونیک بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و گمرک فدراسیون روسیه هرچه سریعتر ایجاد شود.
او در ادامه، خواستار انجام چند سفر ریلی در هفته توسط شرکت راهآهن آگرو اکسپرس روسیه بهصورت ترکیبی شامل واگن روباز و روبسته، واگن یخچالی و پلتفرم جهت حمل کانتینرهای یخچالی از مسکو به آستارا در ایران، با هدف تعدیل فشار حملونقل جادهای و دریایی در شرایط کمبود کشتی شد. لاهوتی سپس از آمادگی اتاق بازرگانی تهران با حدود 30 هزار عضو جهت تامین نیازهای طرف مقابل برای تعمیق روابط و پایدار شدن همکاریهای اقتصادی دو کشور سخن گفت.
برقراری ارتباط میان سیستم «میر» و «شتاب»
در ادامه این جلسه، رستم ژیگانشین، رئیس نمایندگی بازرگانی سفارت فدراسیون روسیه در ایران با اشاره به اینکه ایالت کارلیا از ظرفیت قوی در صادرات برخوردار است، توضیح داد: کالاهای صادراتی که قابل عرضه است، کلیه استانداردهای اتحادیه اروپا را دارا بوده و این کالاها تا چندی پیش نیز به کشورهای عضو این اتحادیه صادر میشده است.
او با بیان اینکه کارلیا هم در بخش صادرات و هم در بخش واردات می تواند با ایران همکاری داشته باشد، افزود: در حال حاضر مذاکراتی میان ایران و روسیه برای همسانسازی استانداردها در حال انجام است. همچنین تجار روس و ایرانی علاقه مند هستند که کریدور شمال- جنوب هر چه زودتر فعال شود تا همکاریهای تجاری تعمیق پیدا کند.
ژیگانشین همچنین از سفر قریبالوقوع نماینده بانک مرکزی روسیه به ایران خبر داد و گفت که این سفر جهت مذاکره برای همسانسازی دو سیستم انتقال اطلاعات مالی میان دو کشور و ادغام دو سیستم بانکی و پرداخت مالی «میر» و «شتاب» انجام خواهد گرفت. او ابراز امیدواری کرد که با آغاز همکاری بانکهای مرکزی دو کشور، مشکلات نقل و انتقالات مالی به حداقل برسد.
تسهیلات ویژه برای تامینکنندگان اقلام مورد نیاز روسیه
همچنین آندری والریویچ، رئیس مرکز حمایت از صادرات روسیه، توضیحاتی درباره حمایتهای مالی و نرمافزاری این مرکز از تجار روس و ایرانی ارائه کرد و گفت: این مرکز دارای 16 نمایندگی در داخل و 11 نمایندگی در خارج از روسیه است و به زودی نمایندگی خود را در ایران برای همکاری با تجار دو کشور بازگشایی خواهد کرد.
او در ادامه با تشریح حمایتهای این مرکز، این حمایتها را شامل پشتیبانی یارانهای، بازپرداخت هزینههای حمل و نقل، دریافت مجوزهای لازم برای صادرات و حضور در رویدادهای تجاری عنوان کرد و گفت: البته خدمات ما صرفا شامل صادرکنندگان روسی نخواهد بود و ما به واردکنندگان روس و تامینکنندگان آنها در سراسر جهان نیز تسهیلاتی را ارائه خواهیم کرد و این خدمات برای توسعه ارتباطات تجاری ایرانی و روسی مهم خواهد بود.
ایالت کارلیای روسیه، یکی از ایالتهای مهم این کشور در عرصه اقتصادی است و با جمعیت حدود 600 هزار نفر، در برخی حوزهها نظیر تولید محصولات شیلات، ماده معدنی کروم و کاغذ رتبه قابلتوجهی در میان سایر ایالتهای روسیه دارد.