به گزارش مانا، رستم قاسمی در همایش سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ باید برای بهروز کردن تجهیزات مورد نیاز در حوزه بنادر فعالیت جدی انجام شود.
وی افزود: ظرفیت فعلی تخلیه و بارگیری بنادر کشور ۶، ۷ میلیون TEU است اما به سبب فرسوده بودن تجهیزات، فعلاً امکان این میزان تخلیه و بارگیری در بنادر کشور وجود ندارد.
وزیر راه با اشاره به صادرات حدود ۲۵ میلیون تن سنگ آهن از روسیه به هند، عنوان کرد: اگر بتوانیم نیمی از این میزان صادرات کالای روسیه به هند را از طریق ترانزیت و به صورت ریلی حمل کنیم و مشکلات مربوط به پسکرانههایمان را حل کنیم، سالیانه ۶، ۷ میلیارد دلار فقط از این طریق درآمد برای کشور کسب خواهیم کرد.
وی گفت: بندر و ریل از مؤلفه های اصلی توسعه ترانزیت کالا هستند، در حال حاضر ظرفیت خوبی برای تزانزیت کالا در بنادر کشور وجود دارد اما عدم اتصال کامل بنادر به کریدروهای ریلی باعث شده امکان استفاده کامل از این ظرفیت وجود نداشته باشد؛ لذا حل مشکلات مربوط به ترانزیت به صورت جدی در دستور کار قرار دارد چرا که بنادر نقش مهمی در بهبود وضعیت ترانزیت کالا دارد.
قاسمی با اشاره به اهمیت توجه به توسعه سواحل مکران، افزود: برای توسعه سواحل مکران نیاز به سکونت حداقل ۲ میلیون نفر در این نواحی است که این انتقال جمعیت امکان پذیر است و در همین راستا ۲ شهر را طراحی کردهایم که در حال ساخت آنها هستیم، یکی شهر بریس و دومی هم شهر مکران که خوشبختانه کارهای خوبی به لحاظ زیرساختی در این زمینه انجام شده است.
وی در مورد برخی دغدغهها و درخواستهای مطرح شده از سوی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و نیز تعدادی از مدیران استانی این سازمان مبنی بر تغییر نرخ تعرفههای بارگیری با توجه به گذشت زمانی طولانی از ثابت ماندن آنها، جذب نیروی انسانی به پرسنل این حوزه، نکاتی را مطرح کرد.