نورالله اسعدی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: بر اساس قرارداد منعقده، سازمان بنادر و دریانوردی برای اجرای این پروژه ۱۱۹ میلیارد تومان از منابع داخلی خود پرداخت میکند.
وی گفت: قرارداد این پروژه توسط سازمان بنادر و دریانوردی با قرارگاه خاتمالانبیا منعقد شده و عملیات اجرایی شناورسازی این مغروقهها شروع شده است.
اسعدی به زمان اجرای این پروژه اشارهای نکرد.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در ادامه ابراز امیدواری کرد با خارج سازی این تعداد مغروقه شاهد افزایش ضریب ایمنی و کاهش ریسک تردد در آبراه اروند و خورموسی و تردد کشتیهای با تناژ بالا باشیم.
اسعدی مراحل عملیات خارج سازی مغروقهها را استفاده از سیستم ساید اسکن و شناسایی موقعیت مغروقه، عملیات غواصی، گل شویی، لایروبی محدوده اطراف مغروقه و برشکاری زیر آب در صورت نیاز، بیرون کشیدن لاشه مغروقه از آب و حمل آن تا محل نگهداری در بندر خرمشهر عنوان کرد.
پس از پایان جنگ تحمیلی تاکنون ۱۸۰ فروند مغروقه در آبراه اروند و رودخانه کارون شناورسازی و خارج شده است.
رژیم بعثی عراق در جریان تجاوز تمام عیار به جمهوری اسلامی ایران در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹، با زیر پا گذاشتن همه قوانین و مقررات بینالمللی، دهها فروند کشتی و شناورهای تجاری و باری در حال تردد در آبراه اروندرود و کارون را غرق کرد.
در عملیات خارج سازی و شناورسازی مغروقهها، دولت فعلی عراق هیچ گونه مشارکتی نداشته است.
حیات اقتصادی بنادر جنوبی عراق ازجمله بصره، فاو، ابوالخصیب، ابوفلوس و بنادر ایرانی خرمشهر، اروندکنار و آبادان وابسته به آبراه اروندرود است.