محمدعلی حسن زاده با اشاره به همایش سالانه معاونان امور بندری و اقتصادی بنادر کشور، اظهار کرد: در این همایش ضمن بررسی عملکرد و وضعیت بنادر کشور، سیاست ها و راهکار های لازم برای رفع چالش های موجود در بنادر مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
وی ادامه داد: هماهنگی بین دستگاه های مختلف از جمله سازمان بنادر و دریانوردی، استاندارد و گمرک از دیگر موضوعات مطرح شده در این همایش بود و ضرورت هماهنگی هرچه بیشتر مورد بحث قرار گرفت تا شاهد تسریع در ترخیص کالا از بنادر کشور باشیم.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه افزایش بهره وری پایانه های بندری در سال ۱۳۹۸ دیگر موضوع مطرح شده بود، اظهار کرد: ادغام پایانه ها به ویژه در بخش جنرال کارگو از دیگر مسائل مطرح شده بود چراکه باید از افزایش هزینه ها به دلیل نیروی مازاد ممانعت به عمل آید و بر همین اساس ادغام پایانه ها در برخی بنادر پیشنهاد شد.
حسن زاده افزود: در بنادری نظیر امام خمینی و انزلی این اقدام آغاز شده است و در سال آینده در سایر بنادر کشور ادامه خواهد یافت تا از چالش های کارگری در این حوزه جلوگیری شود و برای کارگران مشکلی پیش نیاید.
به گفته وی، ارتقای سطح کیفیت خدمات بندری مسئله ای است که باید در تمام بنادر مد نظر قرار گیرد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه، تاکید بر نقش بنادر کوچک دیگر موضوع عنوان شده در همایش سالانه معاونان امور بندری و اقتصادی بنادر کشور بود، گفت: باید بنادر کوچک در کشور فعال تر از گذشته عمل کنند و بتوانند با وجود ناوگان سنتی نقش مهم تر و اثرگذارتری در زنجیره حمل و نقل دریایی کشور ایفا کنند.
حسن زاده با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده امیدوار هستیم تا پایان بهار سال ۹۸ بر اساس مدل واگذاری بنادر کوچک، مراحل واگذاری این بنادر به بخش خصوصی و تعاونی ها را شاهد باشیم، تصریح کرد: روش واگذاری بنادر کوچک بازرگانی تدوین شده است و با تصویب آن در هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی مراحل واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی آغاز خواهد شد.
وی افزود: امیدواریم با اجرای این مصوبه شاهد نقش هرچه فعال تر بنادر کوچک در استان هایی نظیر هرمزگان، خوزستان و بوشهر که عمده بنادر کوچک کشور در جغرافیای آن ها قرار دارد، باشیم.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با بیان اینکه بر اساس مصوبه دولت باید با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آیین نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی تدوین می شد، اظهار کرد: این آیین نامه پس از تدوین، با تأیید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، رئیس کل گمرک و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دی ماه امسال نهایی شد.
حسن زاده گفت: مدل واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی و آیین نامه ورود کالا توسط ملوانان شناور های دریایی سنتی مکمل یکدیگر هستند و بر اساس آیین نامه ورود کالا توسط ملوانان شناور های دریایی سنتی، ملوانان می توانند هر کالایی را مازاد بر سهمیه به بنادر وارد کنند و مشمول ۲۰ درصد معافیت سود بازرگانی شوند که این مسئله تاثیر بسزایی در رونق بنادر کوچک و بهبود معیشت مردم منطقه دارد و می تواند مانع از مهاجرت شود.