به گزارش گروه بین الملل مانا شرکت کارگزاری مستقر در لندن E.A. Gibson در جدیدترین گزارش خود نرخ پایین کرایه حمل را یکی از عوامل محرک اوراق بازار تانکر ذکر کرد و افزود: از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تعداد 15 فروند نفتکش غول پیکر برای اوراق به فروش رسیده است، رقمی که از کل اوراق در سال 2017 میلادی پیشی می گیرد.
افزون بر این، دو فروند نفتکش غول پیکر قدیمی ( مبدل شده به FSOs و مورد استفاده برای پروژه های ذخیره سازی) برای اوراق به فروش رفته اند.
لازم به ذکر است: تانکرهایی که در سال جاری میلادی روانه یاردهای اوراق شده اند، نسبت به آنهایی که در سال گذشته اوراق شدند، از سن کمتری برخوردارند. به عبارت دیگر میانگین اوراق شناور در سال جاری میلادی 18.5 سال است، در حالیکه در سال 2017 میلادی میانگین 21.5 بوده است.
به گفته Gibson، چشم انداز روشنی برای بازار تانکر در کوتاه مدت وجود ندارد و انتظار میر ود شاهد اوراق بیشتری نیز باشیم. ارزش های قویتر اوراق نیز یکی از عوامل مهم تشویقی برای رونق این صنعت به شمار می آید.
در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: انتظار نمی رود شاهد اتمام طرح کاهش تولید نفت از سوی کشورهای عضو اوپک به این زودی ها باشیم، از سوی دیگر، افزایش تجارت نفت خام در مسیر طولانی از آمریکا و آمریکای جنوبی نیز نتوانست تجارت سریع ناوگان در دو سال اخیر را جبران کند.