به گزارش خبرنگار مانا در این جلسه مهندس محمد رضا نعمتزاده با اشاره به وضعیت شرکتهای فعال در حوزه دریا در دولت یازدهم، گفت: هنگام آغاز به کار دولت یازدهم شرکت ایزوایکو به حالت تعطیل بود و سهام آن نیز برای رد دیون به دیگر شرکتهایی که تمایل چندانی به سرمایهگذاری در حوزه دریا نداشتند واگذار شده بود.
وی ادامه داد: همچنین شرکت صدرا نیز که در حوزه تولید شناور و تجهیزات دریایی فعال است در وضعیتی مشابه به صورت نیمه تعطیل باقی مانده بود و اختلافاتی میان شرکتهای تولیدکننده شناور و مشتریانشان مانند شرکت کشتیرانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وجود داشت.
وزیر صنعت ،معدن و تجارت با بیان این مطلب که در سالهای فعالیت دولت یازدهم این شرکتها احیاء شدند، افزود: امروز شاهد آن هستیم که با گذشت مشتریان از برخی مطالباتشان ،دو مشتری بزرگ صنایع دریایی یعنی شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با یک تولیدکننده داخلی با توان فنی مهندسی ایران یعنی ایزوایکو وارد همکاری مشترک شدند.
مهندس نعمت زاده با بیان این مطلب که درباره لزوم توسعه زیرساختهای صنایع دریایی در کشور موجود است و بر همین اساس سه روز پیش پیشنهاد ساخت منطقه شهرک صنعتی ویژه صنایع دریایی در هیئت دولت طرح شد که به تصویب رسید ادامه داد: قرار است در آینده نزدیک احداث این شهرک آغاز شود تا شرکتهای علاقهمند به سرمایهگذاری در این زمینه چه ایرانی و چه خارجی در آن شروع به فعالیت کرده و در حوزه تعمیر و تولید شناور و تجهیزات قدمهای مهمی برداشته شود.
روزآمدی و تجهیز ایزوایکو و صدرا یک ضرورت استدر ادامه این نشست رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به اهمیت تجهیز شیپ یارد های ایرانی اشاره کرد و به لزوم تجهیز این دو شرکت تاکید کرد .
دکتر محمد سعیدی ضمن تقدیر از نقش مهندس نعمت زاده در ایجاد شرکت مشترک امروز را روز میمون و مبارکی برای صنعت کشتی سازی و تعمیرات درکشور عنوان داشت و گفت: نگاه استراتژیک در هر کشوری می تواند باعث توسعه شده و آن کشور را به اهداف خود برساند که خوشبختانه این نگاه امروز در وزارت صنعت وجود دارد .
وی ادامه داد: صنعت تعمیرات و ساخت کشتی در ایران مظلوم واقع شده است و لازم بود قرار داد تاسیس شرکت مشترک دو دهه پیش بوقوع می پیوست تا با همگرایی و همفکری به نقطه مطلوب برسیم اما امروز در آستانه دهه چهارم انقلاب ملت از ما نخواهند پذیرفت که تمام تکنولوژی و صنایع را از بیرون مرزها وارد کنیم لذا امروز به این مهم دست یافتیم .
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب که نیروی انسانی متخصص و توانمند از مزیت های کشور است، افزود: امروز به حمدالله صنعت فعال و پایه علمی خوبی در کشور شکل گرفته است که در سالهای اخیر به شدت توسعه و بهبود یافته است که می تواند مبنایی برای توسعه صنایع دریایی کشور به خصوص صنایع دریایی باشد .
وی افزود: با توجه به ظرفیت ها و بنیان هایی که درکشور وجود دارد با یک هم افزایی باید به سمت آن حرکت کنیم که تا چند سال آینده در بخش تعمیرات کشور نخست در منطقه باشیم و سپس به سمت ساخت کشتی پیش رویم تا بتوانیم با توجه به دارا بودن دو ناوگان ملی_کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش_ یکی از کشور های دارای سبک در کشتی سازی باشیم .
دکتر محمد سعیدی با بیان این مطلب که دو شرکت ایزوایکو و صدرا دارای توانایی های بالایی هستند ادامه داد: در عین حال این دو شیپ یارد باید خود را مجهز به فناوری روز دنیا کنند و تجهیزات روز دنیا را مستقر کنند که البته طرف خارجی این توافقنامه وظیفه همین امر را برعهده دارد.
جذب 30 میلیارد دلار منابع مالی در حوزه دریا تا پایان سال 1404 همچنین منصور معظمی رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیاز امروز صنایع دریایی را منابع مالی دانست و از ضرورت جذب 30 میلیارد دلار سرمایه در افق 1404 در حوزه دریا سخن به میان آورد .
دکتر منصور معظمی با اشاره به جزییات قرارداد تاسیس شرکت سهجانبه، اظهار کرد: براساس قرارداد 40 درصد از سهام شرکت متعلق به شرکت ملی نفتکش، 40 درصد متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و 20 درصد نیز متعلق به ایدرو است که در ادامه این همکاری بخشی از سهام دو شرکت نفتکش و کشتیرانی به شرکتهای خارجی که برای سرمایهگذاری به این حوزه ورود میکنند واگذار خواهد شد.