به گزارش خبرنگار مانا ، دکتر محمد سعیدی در نخستین همایش تجاری سازی خدمات و ترانزیت حمل و نقل بین المللی به تشریح مزیت ها و موقعیت ویژه ایران پرداخت .
وی ایجاد هم افزایی و هماهنگی را ضرورت اجتناب ناپذیر و حیاتی در دوران پسا برجام برشمرد و افزود: سال 72 بحث ترانزیت به عنوان گزینه دوم درآمدی پس از صنعت نفت در کشور عنوان شد اما متاسفانه این هدف محقق نشد و امروز با توجه به دوران جدید و لغو تحریم ها باید بیش از پیش به این مهم اهمیت دهیم.
دکتر محمد سعیدی با بیان اینکه ما در یک منطقه ویژه از نظر جغرافیایی برای مبادرت به ترانزیت قرار داریم گفت : با ایجاد یک نظام مهندسی دقیق و مدیریت هوشمندانه ترانزیت کالا و هم افزایی همه متولیان می توان به خلق ارزش افزوده برای کشور از این راه همت گمارد .
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ارتقای سه رتبه ای شرکت کشتیرانی از رتبه 23 به 20 جهانی را یکی از دستاوردهای یکساله اخیر بعد از لغو تحریم ها عنوان کرد و اظهار داشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان منطقه با دارا بودن 155 کشتی در بخش های متنوعی همچون فله، کانتینر، جنرال کارگو و حمل مسافر توانسته است 95 درصد از محدودیت های خود در حوزه بین الملل را از میان بردارد .
وی ادامه داد : کشتیرانی دریای خزر که به عنوان بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی حوزه خزر محسوب می شود نیز با دارا بودن 23 کشتی تمام محدودیت های این منطقه را پشت سر گذاشته و در حال حاضر تجار هیچ مشکلی برای داد و ستد در این منطقه ندارند .
دکتر سعیدی با بیان اینکه از حدود 5 الی 6 ماه گذشته علاوه بر حمل بار به مبدا یا مقصد کشور، در حوزه بین بندری و بین المللی نیز وارد شده ایم افزود : کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یک شرکت بین المللی است لذا برای سود آوری بیشتر نیازمند توسعه فعالیت های خود است.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سپس به مبحث توسعه و احیاء خطوط این شرکت پرداخت و ادامه داد: با لغو تحریم ها شرق آسیا شامل سنگاپور، چین ، ژاپن و کره جنوبی را راه اندازی مجدد کردیم و یک خط مستقیم بین بندر بمبئی در هند به ام القصر در عراق نیز طراحی کرده ایم .
وی با بیان اینکه خط اروپا نیز احیا شده و به طور منظم در حال سرویس دهی به تجار هستیم ادامه داد: علاوه بر این پس از سالیان سال شرق آمریکای جنوبی را نیز فعال کرده ایم و طی سفر اخیر به همراه وزیر امورخارجه به منطقه آمریکای جنوبی ، در تلاش برای راه اندازی خطوط غرب آمریکای جنوبی نیز هستیم .
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب که امروزه کشتیرانی مفتخر است که بخش قابل توجهی از بنادر دنیا را پوشش می دهد، گفت: برای فعالیت بین المللی شرکت های مشترک بین المللی ایجاد کرده ایم.
دکتر سعیدی ادامه داد : در همین راستا تفاهمنامه های مهمی با بزرگترین لاینرهای جهان منعقد کرده ایم و در حال سرویس دهی و حمل بار بصورت مشترک هستیم.
وی گسترش فعالیت های کشتیرانی دریای خزر را فرصت مغتنم و قابل اتکایی برای تجار عنوان کرد و افزود : برای دستیابی به این مهم و به علت اهمیت ارتباط ترمینالی، "بندر سالیانکا " در نزدیکی آستاراخان ، امروز در مالکیت شرکت کشتیرانی است تا در امر ترانزیت سهولت ایجاد شود .
وی با بیان این مطلب که کشتیرانی برای توسعه و تسریع در امر حمل و نقل کالا در صدد تکمیل چرخه حمل و نقلی است اظهار داشت : برای دستابی به یک چرخه حمل و نقلی که شامل ریل، جاده و دریا شود و با توجه به اینکه شرکت حمل و نقل ترکیبی شبکه مناسبی از ریل را در اختیار دارد، شرکت آبادان را در بخش زمینی اضافه کرده ایم تا یک چرخه مناسب در امور حمل و نقلی بوجود آید .
دکتر سعیدی با مهم توصیف کردن ایجاد چرخه حمل و نقلی ادامه داد : شرکت کشتیرانی با توجه به سیاست های دولت و سازمان توسعه تجارت برای تسریع در امر ترانزیت اقدام به ساخت چنین امکاناتی کرد که هم کالا و خدمت در کوتاه ترین زمان به مقصد برسد و هم بتواند حوزه CIS را به خوبی تحت پوشش قرار داده و نظام Door To Door ایجاد کند.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توسعه بندر چابهار را یک اولویت قطعی برشمرد و ادامه داد : فعالیت در دریای عمان همچنان اقتصادی نیست و با اینکه دولت سوبسید هایی را برای فعالیت دراین بخش در نظر گرفته، باید پذیرفت که شرکت های حمل و نقلی حاشیه سود خود را در نظر می گیرند و با توجه به عدم تکافوی بار در دو بخش عمان و ایران ؛ شرایط مناسبی برای فعالیت در این منطقه هنوز محیا نیست .
وی افزود : بندر چابهار نیازمند توسعه پسکرانه به خصوص در بخش ریلی است و با توجه به اهمیت بندر چابهار به عنوان خط اتصال کریدور شمال به جنوب دارای مزایای بسیاری است لذا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با توسعه این بندر فعالیت خود را در این منطقه نیز افزایش دهد .
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: در بخش های دیگر منجمله کانتینر، فله و جنرال کارگو رویکرد ما استفاده از مناطق جنوبی مانند عسلویه، بندر امام و بندر شهید رجایی است .
سعیدی منابع داخلی برای سرمایه گذاری را بسیار اندک و الویت بندی در اختصاص بودجه توسعه بنادر را ضروری توصیف کرد و ادامه داد : نیازمند استفاده از سرمایه گذار خارجی هستیم و باید توجه کرد که سرمایه گذار خارجی انتفاع سود و مدت زمان بازگشت سرمایه برایش از اهمیت بالایی برخوردار است لذا یکی از بایسته های سرمایه گذاری خارجی در ایران تعیین پروژه به صورت دقیق و مهندسی شده است .
وی افزود: خوشبختانه پروژه های خوب با سود قابل توجهی در ایران تعریف شده که نیازمند آن است تا با ارائه درست به طرف خارجی ، بتوانیم سرمایه های سرگردان جهانی را وارد کشور کنیم .
مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حوزه CIS را یک فرصت مناسب برای ایجاد ارزش افزوده عنوان کرد و گفت : هفت کشور از طریق زمین با ایران مرز مشترک دارند که اگر کشور های حوزه CIS را به آنان بی افزاییم جمعیتی بالغ بر 500 میلیون را در برمی گیرد و این بدان معناست که استفاده از موقعیت جغرافیایی برای ترانزیت می تواند مزیت مناسبی برای کشور قلمداد شود.
دکتر سعیدی خاطر نشان کرد : با راه اندازی جاده ابریشم توسط چین، ایران می تواند از طریق ریل و دریای خزر صدور کالا به دریای سیاه را تسریع بخشد و این امر نیز در بالا بردن انتفاع سود کشور موثر است .
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه 20 قلم کالای عمده از ایران ترانزیت می شود، افزود : در سال 94 حجم ترانزیت این اقلام از کشور 5.6 میلیون تن بوده است و این در حالی است که در 6 ماه اول سال 95 این عدد به 3.8 میلیون تن بالغ شده است .
وی ادامه داد : درمورد ظرفیت های ترانزیتی کشور مباحث مختلفی بیان می شود ولی آنچه می توان تخمین زد ظرفیتی در حدود 40 میلیون تن است و برای پوشش همین مقدار نیز نیازمند حل و فصل برخی موانع دست و پاگیر هستیم .
سعیدی ایجاد بنادر خشک در داخل کشور را یک اولویت مهم عنوان کرد و بیان داشت : یکی از راه های تسهیل در امر جابه جایی کالا تسریع در امور گمرکی است لذا گمرک برای ایفای نقش موثر در امر ترانزیت، باید برخی انگاره های سنتی را کنار گذاشته و یک هم افزایی خوب با شرکت ها و صاحبان کالا ایجاد کند .