مشاور شورای عالی مناطق آزاد در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه در دریا حداقل 10 تا 12 حوزه فعالیت وجود دارد گفت: بخشینگری، علت عدم موفقیت در کلیه حوزههای موجود بوده و هر کسی به فکر حوزه خودش بوده است و تا زمانی که حوزههای دریایی بخشینگر هستند هیچ کاری نمیتوان انجام داد و یک حلقه مفقوده وجود دارد.
دریادار محمدحسین ملک زادگان افزود: توسعه دریامحور زمانی شکل میگیرد که سیاستگذاری کلی و مدیریت یکپارچه در بخش دریا صورت گیرد. اگر مدیریت، بخشی باشد به جایی نمیرسیم.
وی با بیان اینکه در هیئت دولت بخشی که به مسائل دریا فکر کند وجود ندارد اظهار داشت: حتی قانونگذاری هم صورت نگرفته است. بعد از سالهای سال شورای عالی صنایع دریایی و صندوق توسعه صنایع دریایی ایجاد شد، اما پس از گذشت 6 یا هفت سال خروجی چندانی نداشته است. زیرا همه بخشینگر بودهاند. تا زمانی که ساختار به صورت یکپارچه و مدیریتی شکل نگیرد و دریا جایی در هیئت دولت نداشته باشد راه به جایی نخواهیم برد.
مشاور شورای عالی مناطق آزاد گفت: پتروپارس روزانه 10 تا 15 فروند ساپلایبوت و کروبوت از خارج کرایه میکند و در ازای هر کدام روزانه 10 تا 12 هزار دلار کرایه میپردازد. آیا نمیتوانیم ساپلایبوت و کروبوت را بسازیم؟ علت اینکه این کشتیها از خارج کرایه میشود چیست؟ علت این است که پتروپارس هم بخشی نگاه میکند.
ملک زادگان افزود: کشورهای بزرگ دنیا که ساحل دارند یک وزارتخانه به عنوان وزارت دریاداری یا مرکز امور دریاداری نیز دارند که هماهنگی بین بخشهای مختلف را انجام میدهد. اما ما در کشورمان با دارا بودن 5800 کیلومتر ساحل و حوزههای عظیم دریایی، سیاستگذار نداریم. اگرهماهنگی صورت نگیرد وضعیت فعلی ادامه خواهد داشت.
وی در پایان پیشنهاد داد: در ساختار مدیریت کل مسائل امور دریایی که صنعت هم جزئی از آن است یک فکر اساسی صورت گیرد و یک سیاستگذار در کل امور دریایی کشور به وجود آید تا پاسخگوی تمام مسائل و مشکلات باشد.