به گزارش گروه بین الملل مانا ریاست مرکز خدمات تحقیقاتی کلارکسون پلاتو (Clarkson Platou) گفت: در چند هفته گذشته با تعداد زیادی از صاحبان کشتی صحبت کرده است و همه آنها منتظر هستند تا سال جدید آغاز شود که شروع به سرمایهگذاری کنند.
استاپفورد به مدیرانی که در اجلاس Senior Maritime Forum در مارینتِک چین حضور داشتند، گفت که این کار اشتباه است.
استاپفورد گفت: این روزها قیمتها بسیار رقابتی است، کشتی هم برای فروش در بازار پیدا میشود.
نویسنده مریتایم اکونومیست (Maritime Economics) افزود: این روزها کشتی تانکر افرامکس کشتی پاناماگذر که پنج سال پیش تولید شده است، فقط ۳۷ میلیون دلار و ۱۵ میلیون دلار قیمتگذاری شدهاند.
استاپفورد بازار فله خشک امروز را با بازار دهه ۸۰ میلادی مقایسه میکند اما معتقد است که میانگین درآمدها به بازار دهه ۹۰ میماند.
وی ادامه داد:البته در دهه ۸۰ بازار بسیار پرتکاپوتر از حالا بود. آن زمان بازار دشواریهای خود را داشت، اما مثل امروز تهدیدآمیز نبود.
استاپفورد در مورد چین گفت امسال واردات و صادرات از طریق دریا در چین افزایش خواهد یافت.
به گفته وی از سال ۱۹۹۸ این اولین بار است که چین با کاهش واردات و صادرات از طریق دریا مواجه شده است.
استاپفورد در اظهار نظری درباره بخش کشتیسازی نیز گفت: دشواریها در این بخش همچنان باقی خواهد بود.
وی گفت: هم اکنون در کشتیسازیها 45درصد تولید مازاد وجود دارد.
استاپفورد اخطار داد: تولید مازاد سبب ایجاد فشار تجاری خواهد شد.