۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲

صدور دستور قضایی ترخیص خودرو و برنج وارداتی از بندر شهید رجایی/ ۴۴ هزار تُن روغن مرجوع شد

رئیس کل دادگستری هرمزگان از صدور دستور قضایی برای ترخیص ۵۰۰۰ دستگاه خودروی خارجی و ۲۰۰۰ تُن برنج وارداتی از بندر شهید رجایی بندرعباس خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۵۱۴

صدور دستور قضایی ترخیص خودرو و برنج وارداتی از بندر شهید رجایی/ ۴۴ هزار تُن روغن مرجوع شد

 

به گزارش خبرنگار مانا از بندرعباس، مجتبی قهرمانی در حاشیه دیدار با تجار و فعالان اقتصادی هرمزگان که در محل سالن واردات گمرک شهید رجایی بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: گزارش‌های واصله مبنی بر واردات ۵۰۰۰ دستگاه خودروی خارجی به کشور و معطلی چند ماهه آنها در بندر شهید رجایی بندرعباس حکایت دارد.

وی با صدور دستور ویژه قضایی، از مدیران کل استاندارد، بنادر و دریانوردی و گمرکات استان خواست ضمن پیگیری موضوع به سرعت جهت تعیین تکلیف و ترخیص این خودرو‌ها اقدام کنند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین با اشاره به ورود دستگاه قضایی به موضوع تعیین تکلیف محموله ۲۰۰۰ تنی برنج وارداتی نیز بیان کرد: در جریان بازدید از بندر شهید رجایی بندرعباس، مشخص شد که محموله بزرگ برنج وارداتی در این مجتمع بندری نیز انباشت شده است.

قهرمانی تأکید کرد: در صورتی‌که محموله یاد‌شده را ترخیص نکنیم، ممکن است فاسد شود و از بین برود که در این خصوص به سرعت دستورات قضایی لازم صادر شده و روند ترخیص آنها از ۱۷ مهرماه آغاز شده است.

این مقام ارشد قضایی هرمزگان یادآور شد: در خصوص ۵۳ کانتینر گچ وارداتی موجود در انبار‌های بندر شهید رجایی بندرعباس که حدود ۱۴ سال به علت مراجعه نکردن صاحب کالا به حال خود رها شده بودند نیز، ضمن صدور دستور قضایی، در مورد مشکلاتی که وجود داشت تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی در ادامه از دستور مرجوع شدن محموله ۴۴ هزار تُنی روغن وارداتی به کشور مبداء خود خبر داد و گفت:، چون سلامت این روغن‌ها مورد تأیید قرار نگرفته است، با دستور قضایی به کشور خارجی صادر کننده برگشت داده می‌شود.

قهرمانی با بیان اینکه دستگاه قضایی بنا ندارد در امور اجرایی دخالت کند، ادامه داد: سیاست دستگاه قضایی تسهیل تجارت و رفع موانع صادرات و واردات است که با حضور میدانی و نظارت پی درپی قبل از رسوب کالا‌ها و ایجاد آسیب و با ورود به موقع در کمک به بازرگانان و حمایت از دولت، وظایف غیرمحکمه داری خود را انجام می‌دهیم.

رسیدگی به مشکلات ۸۴ نفر از تجار و فعالان اقتصادی در هرمزگان

رئیس کل دادگستری هرمزگان افزود: همچنین در جریان این دیدار که دادستان مرکز استان، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی متولی امر تجارت و مجموعه‌های تخصصی گمرک و ادارات و سازمان‌های مرتبط با این موضوع نیز حضور داشتند، ۸۴ نفر از تجار و فعالان اقتصادی مطالبات و مشکلات خود را مطرح کردند که در خصوص هر مورد دستورات لازم صادر شد.

قهرمانی اظهار کرد: باتوجه به تأکید رئیس قوه قضاییه مبنی بر لزوم رفع مسائل و مشکلات موجود در حوزه بنادر و گمرکات، عزم متولیان این حوزه را شاهد هستیم و تاکنون بخش قابل توجهی از مشکلات به صورت مصداقی رفع شده است.

وی ادامه داد: با وجود همه تلاش‌ها باز هم در برخی از بخش‌ها شاهد رسوب کالا هستیم و پس از مدتی کشف شد که برخی از تجار یا بازرگانان به این دلیل دچار خسارت‌های قابل توجهی شده‌اند که در این خصوص پیشنهاد می‌شود به صورت موردی، مصداقی و با هم افزایی دولت و دستگاه قضایی در کنار یکدیگر و با همت قوای سه گانه و با دریافت نظرات تجار و بازرگانان به صورت جامع و تخصصی نسخه کاملی جهت تسهیل تجارت و رفع مشکلات موجود تهیه و ابلاغ شود.

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین با اشاره به اهمیت بهره گیری از تکنولوژی و ایجاد سامانه‌های هوشمند برای تسهیل امور، استفاده هرچه بیشتر از فنّاوری و هوشمندسازی زیرساخت‌ها در حوزه بازرگانی و فعالیت‌های اقتصادی را خواستار شد.

قهرمانی همچنین تأکید کرد: انتظار می‌رود تشکل‌های مرتبط با حوزه اقتصاد، تجارت و بازرگانی در خصوص استخراج چالش‌ها و ارائه راهکار‌های متناسب با آنها بیش از پیش فعال شوند و پیشنهادات خود را تدوین و ارائه کنند تا بتوانیم در حوزه تسهیل تجارت گام‌های مؤثرتری برداریم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار