۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹

حفاظت از محیط زیست دریایی تنها راه توسعه پایدار دریا محور

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: دستیابی به توسعه پایدار دریا محور، تنها در سایه درک روابط متقابل بین اجزای زنده و غیر زنده بوم سازگان حساس پهنه‌های آبی کشور و حفظ کارکرد‌های بوم شناختی آن امکان پذیر خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۰۲۴۲

حفاظت از محیط زیست دریایی تنها راه توسعه پایدار دریا محور

 

مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه رویکرد‌های جهانی نشان دهنده توجه بسیاری از کشور‌ها به دریا به عنوان یک ظرفیت عظیم توسعه و اقتدار است، اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت:  از سویی دیگر دستیابی به توسعه پایدار دریا محور، تنها در سایه درک روابط متقابل بین اجزای زنده و غیر زنده بوم سازگان حساس پهنه‌های آبی کشور و حفظ کارکرد‌های بوم شناختی آن امکان پذیر خواهد بود.

به گفته وی، تنها با داشتن چنین نگرشی است که می‌توان امید داشت تا در کنار حفظ تعادل اکولوژیک محیط و بوم سازگان و ارزش‌های محیط زیستی، ارزش افزوده اقتصادی نیز ایجاد شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تأکید کرد: حضور بیش از ۱۰۰ گونه ماهی از جمله گونه‌های در معرض انقراضی همچون ماهیان ارزشمند خاویاری، ماهی آزاد دریای خزر و ... در کنار حضور تنها پستاندار اندمیک این دریا یعنی فوک دریای خزر حاکی از وجود محیط زیست دریایی غنی در ایران است.

وی خاطرنشان ساخت: نزدیک به پانصد گونه پرنده که بخش قابل توجهی از آنها برای زمستان گذرانی و جوجه آوری به تالاب‌های ساحلی، مصب‌ها و غیره به این منطقه مهاجرت می‌کنند؛ وجود مناطق حساس و تحت حفاظت ساحلی از جمله تالاب انزلی، پناهگاه حیات وحش میانکاله، پناهگاه حیات وحش فریدونکنار، خلیج گرگان، تالاب گمیشان، پارک ملی بوجاق و غیره به عنوان زیستگاه‌های ارزشمند گونه‌های گیاهی و جانوری در کنار آب و هوای مطبوع همگی گواه ارزش بالای این دریا هستند.

ذوالجودی با بیان اینکه ایران با برخورداری از سه دریای بسیار مهم و منحصربه‌فرد شامل دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب با بیش از پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و جزایر متعدد و ارتباط با آب‌های باز اقیانوسی، یکی از کشور‌های مهم دریایی محسوب می‌شود، تاکید کرد: همچنین کشور ما به عنوان کانون ذخیره‌گاه اصلی انرژی جهان و موقعیت ژئوپلیتیک مناسب یکی از مهمترین کریدور‌های شمال- جنوب در منطقه جنوب غرب آسیا محسوب می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: توان بالای تولید غذا‌های دریایی جهت دستیابی به امنیت غذایی پایدار و دسترسی به آب‌های آزاد و ظرفیت اشتغالزایی بالا، توانمندی‌های فنی و سرمایه غنی فرهنگی و نیروی انسانی تحصیلکرده می‌تواند اساس پیشرفت و توسعه پایدار خود را بر پایه توسعه دریایی بنا کند.  

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار