۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸

بحران دریای سرخ بازار نفت را متلاطم کرد

بازار جهانی نفت در پی ایجاد بحران در دریای سرخ ضمن دامن زدن به افزایش کرایه حمل‌و‌نقل دچار تلاطم شدید شده است به گونه‌ای که پالایشگاه‌های اروپایی در حال حاضر از دسترسی به نفت آسیا تا حدودی عقب مانده‌اند، در این میان نرخ هر بشکه نفت نیز با شلیک موشک به تانکر‌های نفتی یا سایر کشتی‌ها دچار نوسان شده و در حال نزدیک شدن به قیمت ۸۰ دلار می‌باشد.
کد خبر: ۹۸۳۳۰

 

بحران دریای سرخ بازار نفت را متلاطم کرد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از بلومبرگ؛ با توجه به بحران دریای سرخ بسیاری کشور‌ها ترجیح می‌دهند نفت را از طریق محدوده‌های منطقه‌ای تهیه کنند، به گفته بازرگانان نفتی در حال حاضر برخی پالایشگاه ها‌ی اروپایی ا‌ز خرید نفت خام بصره عراق صرف نظر کردند و در حال خرید از کشور‌های دریای شمال و گویان هستند؛ در آسیا نیز کشور‌ها سعی می‌کنند از طریق ابوظبی و جبل‌علی نفت خود را تأمین کنند، زیرا جریان نفت از قزاقستان به اسیا کاهش یافته است.  

داده‌های ردیابی کشتی‌ها  توسط مؤسسه Kpler نشان می‌دهد که بارگیری نفت از آمریکا به آسیا در حال حاضر بیش از یک سوم کاهش یافته است.

بر‌اساس ارزیابی کارشناسان با شرایط بحران دریای سرخ تأمین نفت برای کشور‌هایی مانند هند و کره جنوبی سخت‌تر شده است.

 «ویکتور کاتونا»، تحلیلگر ارشد نفتِ خام در مؤسسه Kpler می‌گوید: اختلالات دریای سرخ نرخ حمل‌و‌نقل را بالا برده به همین جهت در قاره آسیا می‌توان نفت را از طریق کشور‌های آسیایی تامین کرد و در این میان معلوم نیست کشور‌های اروپایی در روز‌های آینده چه سرنوشتی خواهند داشت.

وی ادامه می‌دهد: با وزش هر نسیم در دریای سرخ و شلیک هر موشکی به تانکر‌های نفتی و یا کشتی‌های تجاری نرخ نفت دچار نوسان شدید می‌شود که طی روز‌های اخیر به نرخ ۸۰ دلاری در هر بشکه نزدیک شده است.

به گفتۀ وی بر‌اساس ارزیابی مؤسسه Kpler  ترانزیت نفتکش‌ها از طریق کانال سوئز در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۳ میلادی، ۲۳ درصد پایین آمده و علاوه بر نفت سرنوشت گاز LNG و پتروشیمی به دلیل ترس از سخت شدن شرایط را دارد و یا حالت عاد‌ی ندارد و قیمت‌ها به بالاترین حد در چند سال اخیر رسیده است.

در ادامه این گزارش آمده است: انتظار نمی‌رود وضعیت دریای سرخ منجر به تنظیم بازار نفت شود، زیرا ممکن است درگیری‌ها کوتاه مدت باشد، اما بازگشت به شرایط عادی زمانبر است.  

در این میان کشتی‌های نفتی روسیه و چین از گزند حملات بر حذر می‌باشند، زیرا حوثی‌ها قول دادند به نفتکش‌های آن‌ها  حمله نکنند.  

«آدی ایمسیروویچ»، مدیر شرکت مشاوره Surrey Clean Energy در این زمینه گفت: شرایط برای تجارت  نفت خوب نیست و معلوم نیست در آینده وضعیت تأمین پالایشگاه در آسیا و اروپا چه شرایطی خواهند داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار