روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲

انعقاد تفاهم‌نامه احیای زیستگاه آبزیان بومی خلیج فارس در بوشهر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر از انعقاد تفاهم‌نامه برای احیای زیستگاه و جمعیت گونه‌های آبزیان بومی خلیج فارس و عملیات تکثیر و پرورش ماهی شالک زرد باله در استان بوشهر خبر داد.
کد خبر: ۹۸۲۹۰

انعقاد تفاهم‌نامه احیای زیستگاه آبزیان بومی خلیج فارس در بوشهر

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر،  تفاهم‌نامه همکاری و مشارکتی بین اداره کل شیلات استان بوشهر و شرکت پلیمر آریاساسول در راستای اصل 50 قانون اساسی و قانون حفاظت و بهره‌برداری آبزیان منعقد شد.

در این راستا ایجاد، توسعه و احیای زیستگاه مصنوعی و جمعیت گونه‌های آبزیان بومی خلیج فارس در استان بوشهر، تکثیر و پرورش ماهی شانک زرد باله بومی خلیج فارس با رویکرد کمک به بازسازی ذخایر مورد توجه قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر در آیین انعقاد این تفاهم‌نامه  با قدردانی از توجه مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول در منطقه پارس جنوبی اظهار داشت: طرح احیای زیستگاه آبزیان در مناطق ساحلی کنگان و عسلویه در راستای مسئولیت‌های اجتماعی این مجموعه‌ها برای نخستین‌ بار اجرایی می‌شود که درخور تحسین است.

علی باستین با بیان اینکه ذخایر آبزیان خلیج‌فارس صدمه و خسارت دیده است گفت: در دهه‌های گذشته به سبب عوامل گوناگون از جمله فعالیت‌های صنعتی، حمل‌‌و‌نقل دریایی و دیگر عوامل انسانی، زیستگاه آبزیان خلیج‌فارس دچار خسارت شده که معیشت صیادان و اشتغال این حوزه را دچار چالش و مشکلات گوناگون کرده است.

وی  با بیان اینکه احیاء زیستگاه آبزیان خلیج‌فارس در دو شهرستان کنگان و عسلویه با مشارکت منطقه ویژه اقتصادی پارس پارس و شرکت آریاساسول انجام می‌شود خاطرنشان کرد: این مهم در راستای مسئولیت‌های اجتماعی اجرایی می شود که جا دارد دیگر شرکت‌ها و صنایع مستقر در پارس جنوبی به این مهم و مشارکت در امر بهسازی ذخایر آبزیان خلیج‌فارس توجه ویژه کنند.

باستین، طرح‌های اقتصاد دریا را در اولویت برنامه‌ها دانست و تصریح کرد: این طرح‌ها با رویکرد توسعه پایدار در مناطق ساحلی استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر حفظ ذخایر آبزیان خلیج فارس توسط سازمان منطقه ویژه پارس و شرکت آریاساسول را کاری مهم و ارزشمند دانست و تصریح کرد: این طرح ضمن اینکه در حفظ ذخایر آبزیان خلیج‌فارس اثربخش است در امنیت غذایی و معیشت جامعه صیادی نقش ویژه‌ای دارد.

وی فعالیت دست‌اندرکاران این مجموعه را به‌صورت داوطلبانه دانست و تأکید کرد: باید اینگونه فعالیت‌ها برای سایر شرکت‌های مستقر در عسلویه برای مشارکت در اینگونه عملیات به‌عنوان الگو معرفی شود.

مدیرکل دفتر حفظ و بهسازی منابع دریایی سازمان شیلات ایران نیز پیامدهای زیست محیطی ناشی از آلودگی‌های صنعتی، شهری و کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: با اشاره به پیامدهای زیست محیطی و خسارت به زیستگاه آبزیان اظهار داشت: امروزه پیامدهای زیست محیطی ناشی از آلودگی‌های صنعتی، شهری و کشاورزی به‌خصوص نفتی، پلاستیکی و تخریب جنگل‌های مانگرو و بستر خلیج فارس در اثر آلاینده‌ها نه تنها تنوع زیستی را تهدید می‌کند بلکه موجودیت صید و صیادی و مهمتر از آن امنیت غذایی را نیز زیر سؤال برده است.

میکائیل بابایی‌اصل با بیان اینکه هرگونه نقصان در ذخایر آبزی به منزله پایان امنیت غذایی تلقی می‌شود تأکید کرد: حفاظت از منابع آبزی یک وظیفه عمومی بوده و همگان در برابر آن دارای تعهد و مسئولیت هستند.

مدیرکل دفتر حفظ و بهسازی منابع دریایی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه موضوع امنیت غذایی امروزه در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته است خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاست‌های اقتصادی دریا محور، حفاظت از منابع آبزی و بهسازی زیستگاه‌ها را در زمره راهبردهای کلیدی برنامه‌ریزی توسعه قرار داده‌اند.

وی، سازماندهی مسئولیت‌های اجتماعی توسط شرکت‌ها در تحقق جامعه آرمانی موثر را بسیار مهم دانست و گفت: چنانچه این مسئولیت در سطح جامعه و برای اشخاص و شرکت‌ها نهادینه و تعامل لازمه برقرار شود به سمت جامعه آرمانی حرکت خواهیم کرد و صنایع در برابر محیط زیست و دریاها، اقتصاد و اجتماع مسئول خواهند بود.

بابایی‌اصل، فرهنگ‌سازی برای حفظ ذخایر آبزیان و بهسازی و احیای زیستگاه‌ها در راستای تقویت سبد صید جامعه صیادی و اقتصاد خانواده را مهم دانست و تأکید کرد: شرکت پلیمر آریاساسول با امضای تفاهم‌نامه با اداره کل شیلات استان بوشهر، در ایفای تعهدات فراقانونی و توجه مضاعف به زیست بوم دریا و حفظ ذخایر آبزی، حرکت به سوی جامعه آرمانی و تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری پیشتاز شده و با ترمیم ذخایر آبزیان، بنیه‌های اقتصادی جامعه صیادی را زیر چتر مسئولیت اجتماعی خود قرار خواهد داد. امید می‌رود شاهد مشارکت و تعامل سایر شرکت‌ها و گسترش چتر مسئولیت اجتماعی آنها در حفاظت از زیست بوم آبزیان و منابع آبزی خلیج فارس باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار