روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

بازگشت امنیت به دریای سرخ ماه‌ها طول خواهد کشید

مدیران خطوط کشتیرانی MSC و هاپاگ‌لوید و خط کشتیرانی فرانسه اعلام می‌کنند به نظر نمی‌رسد بحران دریای سرخ به این زودی‌ها پایان یابد بلکه به احتمال زیاد ماه‌ها طول می‌کشد که این کار بر درآمد و سود خطوط کشتیرانی بزرگ جهان تأثیر می‌گذارد.
کد خبر: ۹۸۲۸۷

بازگشت امنیت به دریای سرخ ماه‌ها طول خواهد کشید


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ در حالیکه موشک‌ها و پهپاد‌های نیرو‌های چند‌ملیتی در اطراف دریای سرخ و خلیج عدن به پرواز در می‌آیند تا بتوانند بحران در دریای سرخ را به حداقل برسانند با این حال مدیران خطوط کشتیرانی نگران حمله شبه نظامیان حوثی به کشتی‌های عبوری از این مناطق هستند در این ارتباط Bud Darr یکی از مدیران شرکت MSC در نشست با نمایندگان آمریکا در جلسه‌ای با عنوان "تهدید دریای سرخ و ایمن‌سازی کشتی‌ها در برابر تهدیدات" طی سخنانی گفت: به عنوان نماینده اعضای شورای جهانی کشتیرانی اعلام می‌کنم انحراف از دریای سرخ به قابلیت اطمینان برنامه‌های صنعت کشتیرانی ضربه بزرگی می‌زند.  

وی خاطر نشان ساخت: حملات اولیه به کشتی‌هایی صورت می‌گرفت که در مسیر اسرائیل تردد می‌کنند، اما در حال حاضر شبه نظامیان حوثی همه کشتی‌های تجاری در حال عبور از دریای سرخ و خلیج عدن را هدف می‌گیرند، به همین جهت به عنوان نماینده شورای جهانی کشتیرانی اعلام می‌کنم چالش‌های موجود در دریای سرخ به این زودی‌ها حل نخواهد شد بلکه شاید اوضاع در این منطقه به وخامت بیشتری منجر شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تا زمان بازگشت امنیت به دریای سرخ صنعت کشتیرانی از تردد در این منطقه خودداری خواهد کرد گفت: کل شبکه کشتیرانی باید دوباره نسبت به تعیین مسیر‌ها به منظور جلوگیری از اختلال تصمیم گیری کنند، زیرا این یک نگرانی جهانی است که لجستیک و زنجیرۀ تامین جهانی را مورد تهدید قرار می‌دهد.  

وی از جامعه جهانی خواست نسبت به رفع مشکلات موجود و بحران دریای سرخ بی‌توجه نباشند و در کاهش این چالش‌ها و مشکلات کمک کنند.  

از سوی دیگر، «رولف هابن یانسن» مدیر‌عامل شرکت هاپاگ لوید در گفتگو با سایت offshore-technology گفت: بحران دریای سرخ باعث شده تا شرکت‌های حمل‌و‌نقل کانتینری از جمله این شرکت از محل حملات شبه نظامیان حوثی یمن خسارت دیده و دچار ضرر و زیان زیادی شوند.

وی افزود: در‌گیری در دریای سرخ بر حجم حمل‌‍و‌نقل دریایی در پایان سال ۲۰۲۳ میلادی تأثیر منفی گذاشت، زیر‌ا تغییر مسیر کشتی‌ها در اطراف دماغه امید‌نیک زمان سفر را افزایش داد و بر نرخ حمل‌و‌نقل بیش از پیش افزود که این مسائل و مشکلات پیش‌بینی برای آینده این شاهراه حیاتی را سخت‌تر می‌کند.

به گفتۀ وی شرکت‌های کشتیرانی به دلیل حملات مداوم شبه نظامیان حوثی از حرکت به سوی دریای سرخ و کانال سوئز اجتناب می‌کنند.  

وی در پایان گفت: نمی‌توان به هیچ عنوان پیش‌بینی کرد بحران در دریای سرخ چه زمانی به اتمام می‌‍رسد، شاید ماه‌ها طول بکشد تا وضعیت به حالت عادی بازگردد.  

از سوی دیگر «رودولف ساعد» مدیر‌عامل خط کشتیرانی فرانسه در گفتگو با خبرگزاری رویترز نگرانی عمیق خود را از حملات اخیر به کشتی‌های تجاری در منطقه دریای سرخ اعلام کرد و گفت: وضعیت در حال حاضر در حال بدتر شدن است و نگرانی مدیران صنعت کشتیرانی در زمینه ایمنی در حال افزایش است.  

وی با اشاره  به اینکه این شرکت حمل‌و‌نقل خود را از دریای سرخ و خلیج عدن به حالت تعلیق درآورده گفت: با توجه به ایمیل‌هایی که از سوی دریانوردان شاغل در شرکت CMA CGM ارسال شده در حال بررسی بهترین مسیر برای جلوگیری از تردد در  مناطق پُر‌خطر هستیم و تلاش می‌کنیم تا پروتکل‌های ایمنی را برای کشتی‌های مورد نیاز جهت حرکت در مسیر ایمن رعایت کنیم، زیرا احتمال دارد بحران دریای سرخ مدت زیادی طول بکشد و این بحران در ماه‌های آینده نیز ادامه یابد. به همین جهت بازنگری در سیاست‌های خطوط کشتیرانی بزرگ ضروری است.   

ارسال نظرات
آخرین اخبار