۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴

عدم فعالیت ۶۰ کارخانه کنسروسازی تون ماهی به دلیل مشکلات اقتصادی

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان گفت: به منظور فرهنگ سازی در مصرف آبزیان در کشور و افزایش مصرف سرانه باید از اهرم واردات استفاده شود تا تولیدکننده داخلی بتواند با محصولات وارداتی رقابت کنند البته واردات باید بدون استفاده از ارز نیمایی صورت گیرد تا رقابت عادلانه‌ای بین تولید کننده داخلی و وارد کننده به وجود آید.
کد خبر: ۹۸۱۳۱

عدم فعالیت ۶۰ کارخانه کنسروسازی تون ماهی به دلیل مشکلات اقتصادی

 

به گزارش خبرنگار مانا، مسعود بختیاری در دومین نشست خبری همایش " ماهیگیری مسئولانه با تأکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان"، گفت: صنعت کنسرو تون ماهی با مشکلات و چالش‌های زیادی روبه‌رو است که امیدواریم برگزاری این همایش بتواند بسیاری مشکلات موجود در این صنعت را برطرف کند.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران ادامه داد: بر‌اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، قرار است در قالب این همایش  میان سندیکای کنسرو سازی به عنوان تنها فعال بخش خصوصی مرتبط با صنعت تون ماهیان و سازمان شیلات ایران قراردادی منعقد شود تا به آمار و اطلاعات کافی در این بخش دست یابیم.

وی خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از مهترین اهداف شرکت سندیکای صنایع کنسرو ایران در همایش ماهیگیری مسئولانه با تأکید بر زنجیرۀ ارزش تون ماهیان، رفع ابهاماتی است که به ناروا بر علیه صنعت کنسروسازی تون ماهیان در جامعه منتشر شده است.

به گفته بختیاری، برخی افراد به صورت نادرست تصور می‌کنند که علت ماندگاری طولانی مدت محصولات کنسروی استفاده از ماده نگه‌دارنده است و این در حالی است که  صنعت کنسرو‌سازی بر مبنای فرآیند حرارت‌دهی خاص شکل گرفته که با بهره‌گیری از این فرآیند مدت ماندگاری محصول را بدون استفاده از ماده نگه‌دارنده افزایش دهد.

این فعال بخش خصوصی، تصریح کرد: در بسته‌بندی مواد غذایی کنسروی از ظروفی غیرقابل نفوذ با اعمال فرآیندی حرارتی خاص استفاده می‌شود که مدت ماندگاری این محصول را افزایش می‌دهد که امیدواریم با برگزاری چنین همایش‌هایی به نقاط مشترکی با سایر نهاد‌ها  از جمله سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد برسیم، همانطور که با سازمان شیلات به اشتراکات زیادی رسیده‌ایم.

وی دلیل افزایش قیمت تون ماهیان طی سال جاری را افزایش قیمت ماهی صید شده عنوان کرد و بیان داشت: امیدواریم با معافیت مالیاتی به زودی شاهد کاهش قیمت کنسرو تون ماهیان باشیم؛ علاوه بر اینکه باید واردات تون ماهیان تسهیل شود تا شاهد کاهش قیمت تون ماهیان صید شده توسط صیادان ایرانی باشیم.

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در ادامه این نشست خبری با تأکید بر زنجیرۀ ارزش تون ماهیان، با بیان اینکه منابع و ذخائر محدود بوده و دنیا به سمت پایداری صید رفته است، گفت: ما نیز باید به سمت بهره‌وری پایدار، استفاده بهینه از منابع، ارزش افزوده و بهره‌وری بالاتر حرکت کنیم.

علی اکبر خدایی با بیان اینکه میزان صید تون ماهیان در سطح جهان تقریبا ثابت است، اما هر ساله مصرف تون ماهیان به صورت کنسروی رو به کاهش و به صورت غیرکنسروی رو به افزایش است، تصریح کرد: ما نیز ظرفیت‌های خوبی در استفاده از تون ماهیان در بخش غیرکنسروی داریم.

به گفته وی، مشکلاتی در زیرساخت‌های صید داریم که لازمه رفع آن‌ها آموزش با جامعه صیادی است تا محصولی صید کنند که برای فرآوری مناسب باشند؛ همچنین حمل‌و‌نقل و ترابری نیز به گونه‌ای باشد که امکان تازه‌خوری این ماهی فراهم شود.

خدایی اظهار داشت: حمل‌و‌نقل سریع آبزیان امروزه در دنیا با استفاده از هواپیما صورت می‌گیرد، اما این موضوع هنوز در کشور ما اتفاق نیفتاده است و همین امر کیفیت محصولات صید شده را در حین حمل‌و‌نقل کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۴۰ کارخانه کنسروسازی در سطح کشور وجود دارد، گفت: به دلیل وجود مشکلات فراوان در این صنعت، تنها ۵۰ کارخانه کنسروسازی هم اکنون فعال هستند.

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، بیان داشت: به منظور فرهنگ سازی در مصرف آبزیان در کشور و افزایش مصرف سرانه باید از اهرم واردات استفاده شود تا تولیدکننده داخلی بتواند با محصولات وارداتی رقابت کنند البته واردات باید بدون استفاده از ارز نیمایی صورت گیرد تا رقالبت عادلانه‌ای بین تولید کننده داخلی و وارد کننده به وجود آید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار