۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

بازدید رئیس‌جمهوری از جزیره آشوراده استان گلستان/ آغاز اجرای طرح جزیره آشوراده با دستور رئیس جمهوری

آیت‌الله رئیسی در جریان سفر به استان گلستان از چگونگی ادامه روند عملیات لایروبی و علاج بخشی خلیج گرگان بازدید و دستور آغاز اجرای طرح گردشگری آشوراده را صادر کرد.
کد خبر: ۹۷۸۸۶

بازدید رئیس‌جمهوری از جزیره آشوراده استان گلستان/ آغاز اجرای طرح جزیره آشوراده با دستور رئیس جمهوری


به گزارش مانا، آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از استقبال در فرودگاه بین‌المللی شهدای گرگان با بالگرد و با همراهی آیت الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، دکتر علی محمد زنگانه استاندار گلستان رهسپار جزیره آشوراده شد و فاز اول پروژه علاج بخشی و احیای خلیج گرگان را افتتاح و دستور آغاز اجرای طرح گردشگری آشوراده را به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر صادر کرد.

اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی آشوراده به عنوان یکی از مصوبات دور اول سفر رئیس جمهوری، مطالبه‌ مهم مردم و مسئولان گلستان در دهه‌های اخیر است که به سرانجام رسید.

عملیات لایروبی خلیج گرگان با برداشت بالغ بر یک میلیون و ۴۲۰ هزار مترمکعب گل و لای اجرا شده است. قبل از اجرای عملیات علاج بخشی، شوری آب خلیج به ۴۸ میلی گرم در هزار افزایش یافته بود که بعد از احیا و بازگشایی کانال آشور، شوری آب به ۲۷ میلی گرم در هزار رسیده و ۲۱ میلی گرم در هزار از آن کاسته شده است.

علاوه بر افتتاح فاز نخست پروژه علاج بخشی خلیج گرگان و افتتاح لایروبی کانال ارتباطی دریا و خلیج آشوراده و اسکله بندرترکمن، سایر پروژه های مرتبط با طرح جامع علاج بخشی خلیج گرگان شامل پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری «هفت سازه به ارزش ۷۵ میلیارد ریال، زهکشی اراضی کشاورزی در ۲ هزار هکتار اراضی حوزه قره سو به ارزش ۴۲۰ میلیارد ریال و لایروبی رودخانه های حوزه قره سو به طول ۴۵ کیلومتر به ارزش ۱۲۵ میلیارد ریال» نیز همزمان با این پروژه مهم به بهره برداری رسید.

در سفر نخست رئیس جمهوری به استان گلستان که در اسفند ماه ۱۴۰۰ محقق شد، دستور شروع فوری عملیات اجرایی احیای خلیج گرگان صادر و دو هفته پس از دستور ویژه «سید ابراهیم رئیسی» عملیات لایروبی کانال های ارتباطی دریا و خلیج گرگان و پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی لایروبی کانال آشوراده، اسکله بندر ترکمن و مسیر اسکله تا جزیره با هزینه کرد اعتبار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال محقق شد.

در راستای اجرای عملیاتی پروژه لایروبی و احیای خلیج گرگان، پس از لایروبی کانال آشوراده به طول ۱۱ کیلومتر و آبگیری خلیج به عمق آب موجود در خلیج گرگان ۴۰ سانتی متر افزایش یافت و با پیشروی حدود ۴۰۰ متری آب به سمت ساحل به پهنه آبی خلیج گرگان سه هزار هکتار اضافه شده و این اقدام خطر تولید ریزگرد و شوره زار را کاهش داده است.

با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، مسیر منتهی به اسکله‌های تجاری و تفریحی مرتفع شد و شناورهای سبک می‌توانند به راحتی از اسکله‌ها در مسیر جزیره آشوراده تردد داشته باشند.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به همراه اعضای هیئت دولت در دومین سفر خود به استان گلستان صبح امروز پنجشنبه ۳۰ آذرماه وارد استان شدند. سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز رئیس‌جمهوری را در این سفر همراهی می‌کند.

بازدید از جزیره آشوراده و خلیج گرگان، افتتاح بازارچه دائمی صنایع دستی آق قلا، بهره برداری از مجتمع اقامتی و پذیرایی وارنا گنبدکاووس، بازدید از میراث جهانی گنبد قابوس، بازدید از شهر تاریخی استرآباد(گرگان) و حضور در شورای اداری استان از جمله برنامه های سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این سفر است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار