روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱

اختلال در صدور غلات با محدودیت‌های کانال پاناما قیمت محصولات را بالا برد

ازدحام کشتی‌های حامل غلات در ورودی کانال پاناما باعث افزایش نرخ گندم، ذرت و سویا در بورس‌های جهان شد.
کد خبر: ۹۷۸۴۹

اختلال در صدور غلات با محدودیت‌های کانال پاناما قیمت محصولات را بالا برد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، خبرگزاری رویترز در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: محدودیت‌هایی که برای خشکسالی در کانال پاناما برای ترانزیت کشتی‌ها ایجاد شده غوغایی در سراسر جهان به راه انداخته و بسیاری کشتی‌ها را از مسیر‌های اصلی تجارت دریایی خارج کرده که همین کار باعث به هم خوردن عرضه و تقاضا در محصولات گندم، ذرت و سویا و بالا رفتن نرخ‌ها شده که در این میان آمریکا بیشترین خسارت را از این عمل خواهد دید.

بر‌اساس این گزارش کشتی‌هایی که محصولات کشاورزی جابه‌جا می‌کنند سه هفته طول می‌کشد تا از کانال پاناما عبور کنند، زیرا کشتی‌های کانتینری با برنامه‌های منظم‌تری به حرکت خود از کانال ادامه می‌دهند، اما کشتی‌های حمل فله از این شرایط برخوردار نیستند.  

تاجران و تحلیلگران در این زمینه اعتقاد دارند در صورت ادامه محدودیت‌ها در کانال پاناما تا اول سال ۲۰۲۴ میلادی حمل‌و‌نقل غلات  به راحتی برای کشور‌های جهان مقدور نخواهد بود که همین کار به افزایش  مجدد قیمت‌ها دامن خواهد زد.

«جی اونیل»، مالک کمپانی  Commodity Consulting در این زمینه گفت: محدودیت در کانال پاناما باعث ایجاد اختلال در حمل غلات و افزایش هزینه‌ها و تأخیر کشتی‌ها می‌شود و این کار به هیچ عنوان قابل  پذیرش برای ما نیست.

به گفتۀ وی در حال حاضر روزانه ۲۲  فروند کشتی مجاز است از کانال پاناما ترانزیت کند که قرار است از اول ژانویه تعداد کشتی‌ها از ۲۲ به ۱۸ فروند کاهش یابد که این کار شرایط را بدتر خواهد کرد.

متأسفانه کشتی‌های حمل غلات در انتهای ورودی کانال متوقف شدند و جایگاهی برای رزرو آن‌ها وجود ندارد، این در حالی است که کشتی‌های مسافری کروز و کانتینری از ماه‌های قبل نسبت به رزرو کشتی اقدام کردند.

وی در ادامه یاد‌آور شد: با  توقف کشتی‌ها در ورودی  کانال پاناما حدود یک میلیون دلار هزینه برای اپراتور‌ها و مالکان تحمیل می‌شود و متاسفانه اداره کانال پاناما به هیچ عنوان پاسخگو نیست.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: برخی از مالکان و اپراتور‌ها ترجیح می‌دهند از کانال سوئز برای عبور کشتی‌های حامل غلات استفاده کنند که این کار هزینه‌های سوخت، خدمه و اجاره کالا را افزایش داده و باعث وقفه در ارسال کالا می‌شود، زیرا مسیر‌ها طولانی‌تر شده که همین کار نیز باعث بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار