۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰

قیمت‌های جدید ساخت کشتی‌های بزرگ کانتینری رکورد می‌شکند

قیمت ساخت کشتی‌های جدید با تجدید نظر در قرارداد‌های بسته شده روز به روز بر‌اساس هر TEU کانتینری که اضافه می‌شود، بالا رفته و رکورد می‌شکند.
کد خبر: ۹۷۶۸۸

قیمت‌های جدید ساخت کشتی‌های بزرگ کانتینری رکورد می‌شکند

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه آلفا‌لاینر در گزارش هفتگی خود با اشاره به این موضوع که به نسبت بالا رفتن سرعت سفارش کشتی‌های بزرگ، قیمت‌ها هم نسبت به تعداد سفارشات با افزایش روبه‌رو می‌شود یا‌دآور شد: قیمت‌های ساخت کشتی توسط یارد‌های کشتی‌سازی تعیین می‌شود، به گونه‌ای که در حال حاضر کشتی‌های  کانتینری بزرگ بالاتر از سایز ۱۵۰۰۰ TEU  کمتر از ۱۵۰ میلیون دلار نیست.       

در ادامه این گزارش آمده است: یارد‌های کشتی‌سازی با مشاهده تعداد سفارشات داده شده برای کشتی‌های جدید با تجدید قرارداد‌ها بر قیمت ساخت می‌افزایند،  در این میان هرچه مدت زمان تحویل کشتی‌ها دیرتر باشد قیمت‌ها بالاتر می‌رود.  

ضمن اینکه قیمت مشخصی برای کشتی‌ها در کشور‌های مختلف وجود ندارد، به گونه‌ای که یک نئو پاناماکس در کره جنوبی با ظرفیت ۱۵۰۰۰ teu، حدود ۲۰۰ میلیون دلار و همان کشتی با همان ظرفیت در چین ۱۵۰ میلیون دلار در دست ساخت است.

در این ارتباط باید گفت کشتی‌هایی که با سوخت متانول ساخته می‌شوند ۱۵ درصد به قیمت ساخت آن‌ها افزوده می‌شود و کشتی با قابلیت سوخت LNG، به میزان ۲۵ درصد افزون بر کشتی‌های دیگر اضافه قیمت دارند.  

بدین ترتیب بر‌اساس بررسی‌های تحلیلگران آلفا‌لاینر کشتی‌هایی که در سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ میلادی تحویل خواهند شد نسبت به کشتی‌هایی که در سال ۲۰۲۳ میلادی تحویل شده بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت دارد.  

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد کشتی سازان در قرارداد‌های منعقد شده قید می‌کنند سال به سال ممکن است در قیمت‌ها تجدید نظر کنند و این کار با مخالفت برخی  مالکان مواجه می‌شود؛ اما برخی دیگر به راحتی می‌پذیرند، زیرا چاره‌ای جز این ندارند، چراکه در صورت امتناع به مدت زمان تحویل  کشتی اضافه می‌شود.

در ادامه گزارش آمده است: شرکت CMA CGM در مارس ۲۰۱۹ میلادی یک کشتی ۱۵۳۰۰ TEU مجهز به LNG که بخشی از آن ظرفیت کانتینر‌های یخچالی را دارند در کارخانجات چینی با قیمت ۱۳۰ میلیون دلار قابل تحویل در سال ۲۰۲۴ میلادی در دست ساخت دارد که همین کشتی با همین سایز و مشخصات برای تحویل در سال ۲۰۲۶ میلادی  حدود ۱۹۰ میلیون دلار قیمت گذاری شده است.

شرکت هاپاگ لوید آلمان نیز اعلام کرد: اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی برای ساخت یک کشتی در کره جنوبی قراردادی به مبلغ ۱۳۴ میلیون دلار منعقد کرده است، اما همین کشتی با پیشرانه LNG امروزه برای سفارش جدید ۲۵۰ میلیون دلار قیمت دارد.

خط کشتیرانی فرانسه نیز اعلام کرده قیمت یک فروند کشتی ۲۴۰۰۰ TEU  که در چین در دست ساخت است به ۲۴۰ میلیون دلار رسیده است.

 برآورد تحلیلگران آلفالاینر حاکی است کارخانجات کشتی‌سازی به تعداد افزایش هر TEU کانتینر در کشتی قیمت‌های جدید‌تری اعلام می‌کنند که این موضوع مورد اعتراض مالکان و سفارش دهندگان است.

قیمت‌های جدید ساخت کشتی‌های بزرگ کانتینری رکورد می‌شکند

ارسال نظرات
آخرین اخبار