هفته کار و کارگر کرامی باد

      
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳

تأثیر و پیامد‌های جنگ غزه بر بنادر رژیم صهیونیستی

کد خبر: ۹۷۳۳۱

تأثیر و پیامد‌های جنگ غزه بر بنادر رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، همچنین بندر عسقلان در جنوب اسرائیل عملیات منظم خود را به حالت تعلیق درآورده است. بر‌اساس داده‌های رسمی، کشتی‌ها به بندر اشدود در شمال به عنوان بندر امن هدایت می‌شوند. با این حال امکان درگیر شدن سایر بنادر این رژیم نیز وجود دارد، به‌طوری‌که اگر حزب الله از جنوب لبنان درگیر این نبرد شود، سطح تهدید برای بندر حیفا به سرعت تشدید خواهد شد. هرچند این بندر هدف مستقیم نیست، اما خطر آسیب جانبی به کشتی‌ها و اختلالات احتمالی عملیاتی وجود دارد.

 براساس گزارش‌های رسمی؛ آخرین وضعیت بنادر رژیم صهیونیستی به شرح زیر است:

بندر اشدود در حال حاضر در وضعیت اضطراری فعالیت می‌کند
بندر حیفا به طور عادی فعالیت می‌کند
بندر اشکلون (که بیشتر توسط نفتکش‌ها استفاده می‌شود) فعالیت نمی‌کند
بندر حدره (بیشتر توسط کشتی‌های فله‌بر استفاده می‌شود) طبق روال عادی کار می‌کند
نیروی دریایی اسرائیل تمام ترافیک دریایی را در تمام مناطق اطراف و نزدیک بندر اشدود و اشکلون کنترل می‌کند
بنادر اصلی رژیم صهیونیستی

اشدود، حیفا و ایلات بنادر اصلی رژیم صهیونیستی هستند. تقریباً ۵۰ درصد از محموله‌های کانتینری این رژیم هنوز توسط بندر حیفا و پایانه آن انجام می‌شود. شرکت بندر حیفا اعلام کرد که بیش از ۲.۵ میلیون تُن محموله فله و نزدیک به ۱.۵ میلیون TEU در سال ۲۰۲۱میلادی جابه‌جا کرده است. یکی از بزرگترین پایانه‌های مسافربری و گردشگری توسط بندر حیفا اداره می‌شود.

بندر اشدود در حدود ۴۰ کیلومتری جنوب تل‌آویو قرار دارد، اما از منطقه درگیری نیز چندان دور نیست. در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱.۵۲۵ میلیون TEU کانتینر را جا‌به‌جا کرد. در اشدود، کشتی‌هایی که کالا‌ها را به نوار غزه می‌رسانند، محموله‌های خود را نیز تخلیه می‌کنند.

علاوه بر این، یک بندر کوچک در نزدیکی محله ریمال شهر غزه وجود دارد که به عنوان پایگاه پلیس دریایی فلسطین و بازوی نیرو‌های امنیت ملی فلسطین بوده و همچنین بندر اصلی قایق‌های ماهیگیری فلسطینی می‌باشد. پیمان اسلو ۲، عملیات پلیس دریایی فلسطین را به فاصله ۶ مایل دریایی از ساحل محدود می‌کند. در راستای محاصره نوار غزه، اسرائیل از سال ۲۰۰۷ میلادی محاصره دریایی بندر غزه را ادامه داده است.

شرایط بنادر پس از درگیری

پس از آغاز جنگ غزه فعالیت در بنادر رژیم صهیونیستی کاهش یافته، و هزینه حق بیمه برای محموله‌های اسرائیلی در حال افزایش است، زیرا ذخایر غذایی این رژیم کمیاب‌تر می‌شود. اگرچه دو بندر اصلی اسرائیل - اشدود و حیفا - همچنان باز هستند، اما منابع رسمی اعلام کردند که شرکت‌های حمل‌و‌نقل و امنیت دریایی در حال ارزیابی عملیات خود برای اسرائیل هستند.

شرکت امنیتی و مشاوره ریسک دریایی بریتانیا «درایاد گلوبال» اعلام کرده است که بنادر اسرائیل در معرض خطر شدیدی قرار دارند. باید توجه داشت که با حمله موشکی مداوم از غزه، در کنار احتمال درگیری طولانی مدت، آسیب به زیرساخت‌های بندری محتمل می‌شود.

به گزارش رویترز، پایانه نفتی اسرائیل و بندر اشکلون به دلیل ادامه درگیری تخلیه شده است. این بندر نزدیکترین بندر به درگیری است و در ۱۰ کیلومتری شمال مرز نوار غزه که اکنون توسط نیرو‌های دفاعی اسرائیل بمباران می‌شود. در بندر اشدود، علی‌رغم افزایش خشونت‌ها، عملیات‌های معمولی انجام می‌شود. همچنین حملات نظامی اسرائیل به بندر غزه منجر به انهدام قایق‌های ماهیگیری شده است.

اثرات جنگ بر زنجیرۀ تامین و اقتصاد

چشم انداز تشدید اختلافات ژئوپلیتیکی، تحریم‌های نفتی و اختلالات زنجیرۀ تأمین به دنبال اقدامات تهاجمی باعث شده است که قیمت نفت خام در روز‌های نخست تا ۳ درصد افزایش یابد. در این میان، اسرائیل تولید در میدان گاز طبیعی «تامار» خود که توسط شورون اداره می‌شود، متوقف کرده است. البته آجی بانگا، رئیس بانک جهانی گفت که تأثیر جنگ غزه بر اقتصاد، جهان محدودتر از جنگ اوکراین است.

اگرچه اسرائیل و فلسطین تولیدکنندگان مهم نفت نیستند، اما واندانا هاری، کارشناس انرژی به CNBC گفت که این مناقشه در یک منطقه بزرگ‌تر و حیاتی تولیدکننده نفت واقع شده و می‌تواند فراتر از این نیز باشد، حتی اگر تأثیر مستقیمی بر عرضه یا تولید نفت نداشته باشد.

اسرائیل دارای دو پالایشگاه نفتی است که می‌توانند روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت را فرآوری کنند. به گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA)، این رژیم عملاً هیچ نفت خام و میعانات گازی تولید نمی‌کند. همچنین بر اساس داده‌های EIA، فعلاً هیچ نفتی در خاک فلسطین تولید نمی‌شود.

بیمه خطر جنگ

هرچند بیانیه رسمی در مورد تجارت دریایی اعلام نشده است، اما کمیته مالی پارلمان اسرائیل اعلام کرد که در مورد تایید ضمانت‌های دولتی در خطوط هوایی اسرائیل برای خرید بیمه خطر جنگ بحث خواهد کرد. دولت از کمیته مالی درخواست کرده است که به شرکت‌های بیمه پنج میلیارد دلار اعتبار دولتی دهد تا هزینه‌ها و تعهدات سیاست‌های خطر جنگ را بپردازند و هواپیما و کشتی‌ها به کار خود ادامه دهند.

در مجموع، بنادر اسرائیل حدود ۰.۴ درصد از ظرفیت کانتینری جهان را به خود اختصاص می‌دهند، بنابراین حتی در صورت تشدید درگیری‌ها، اختلالات در جریان تجارت جهانی کانتینری محدود خواهد بود. البته اگر جنگ به مناطق مختلف گسترش یابد می‌تواند دو مسیر تجارت دریایی مهم را تحت تاثیر قرار دهد،   نخست کانال سوئز در مصر است که مسیر تجاری مهم دریایی برای وصل اروپا و خاورمیانه به آسیا است. دوم تنگه هرمز بین عمان و ایران، تنها آبراهی که امکان انتقال نفت از منطقه خلیج فارس به اقیانوس هند و فراتر از آن را فراهم می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار