۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

متانول روسیه با تحریم غرب به کشور‌های آسیایی راه یافت

بسته تحریمی غرب پیرامون ممنوعیت صدور متانول توسط روسیه با عنوان "پنجره اروپا " به غرب باعث شد تا پنجره دیگری به سمت شرق باز شود. هرچند این کشور صادرات این محصول را از بندر Hamina-Kotka فنلاند متوقف کرده، اما اولین پایانه صدور متانول روسیه در شرق به کار صادرات می‌پردازد.
کد خبر: ۹۷۱۶۵

متانول روسیه با تحریم غرب به کشور‌های آسیایی راه یافت

 اختصاصی مانا- هشتمین بسته تحریم‌های غرب این بار با نام پنجره اروپا، صادرات متانول روسیه را نشانه رفت. اما از آنجاییکه متانول یک محموله سنتی صادراتی در روسیه است پس از آنکه صادرات متانول از طریق بندر Hamina-Kotka فنلاند به اروپا متوقف شد صادرات متانول روسیه در سال ۲۰۲۳ میلادی از غرب به شرق تغییر یافت.

 پیش از تحریم اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۹۰ درصد متانول روسیه از طریق این بندر فنلادی صادر می‌شد، اما تحریم‌های غرب باعث شد صادرات در این بندر صورت نگیرد. اما سرمایه‌گذاران روسی برای بررسی امکان تبدیل پایانه‌های دیگر برای صدور متانول گزینه‌های مختلفی را بررسی کردند. ابتدا یک پایانه تخصصی صدور متانول در بندر وستوچنی تعبیه و تدارک دیدند که تاکنون ۳۶۶ هزار تُن متانول از این بندر صادر شده است. از سوی دیگر ترانزیت متانول از بندر قفقاز سه برابر شد. صادرات متانول همچنین در بندر Temryuk  نیز به شدت بالا رفت.

کاهش سهم غرب از متانول روسیه و افزایش سهم کشور‌های آسیایی

بدین ترتیب سهم چین و سایر کشور‌های آسیایی از صادرات متانول بیشتر شد که این کار کاملاً قابل پیش‌بینی بود.  بر‌اساس داده‌هایی که توسط «کارن داوتیان»، تحلیلگر ارشد دریایی در کنفرانس متانول ۲۰۲۳ میلادی در سن پترز‌بورگ اعلام شد، سهم چین از صادرات متانول روسیه  در آگوست ۲۰۲۳ میلادی، به ۷۰ درصد رسید در حالیکه این رقم در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۷ درصد بود. همچنین سهم کشور‌های آسیایی در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۸ درصد بود که به ۱۹ درصد رسید.

به گفتۀ مدیر‌عامل شرکت Implement فروش متانول  روسیه با قیمت‌های تنظیم شده تسهیل شده به این ترتیب با بسته شدن صدور متانول به غرب پنجره دیگری به سمت شرق باز شده است.

وی در ادامه می‌گوید: محدودیت‌های صادرات متانول روسیه فقط توانست در سال ۲۰۲۳ میلادی بر روی ۱۵ درصد صادرات تأثیر بگذارد.

بدین ترتیب بازار متانول در شرق بیشتر از غرب ارزیابی  می‌شود و فعالان بازار نیاز این منطقه را به متانول ۹۵ میلیون تُن پیش بینی کرده‌اند.

از سوی دیگر بدون شک دریای بالتیک یک منطقه ویژه کنترل انتشار گوگرد است. به همین جهت متانول یک سوخت امیدوار کننده دریایی به شمار می‌رود.

«کریس چاترتون»، مدیر‌عامل انجمن تجارت جهانی متانول در این زمینه می‌گوید که در حال حاضر ۲۵ کشتی حامل سوخت متانول مسافران و محصولات شیمیایی را در سطح جهان جابه‌جا می‌کنند و ۱۶۵ کشتی دیگر در آینده به ناوگان کشتی با سوخت متانول اضافه می‌شود.

وی پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود ۱۲۰۰ فروند کشتی با سوخت متانول به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این در حالی است که هم‌اکنون در بیش از ۱۰۰ بندر سوخت متانول عرضه می‌شود و کشور‌های آسیایی و روسیه با توجه به میزان مصرفی که از محل سوخت متانول دارند مشکلاتی برای صدور آن ندارند.

ضمن اینکه با توجه به شرایط کنونی ممانعتی برای دور زدن تحریم‌ها از سوی روسیه وجود ندارد، در واقع این کشور‌های اروپایی هستند که باید فکر تأمین سوخت متانول در آینده باشند.

منبع: سایت پورت نیوز

ارسال نظرات
آخرین اخبار