۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸

کریدور جدید رقیب کانال سوئز می‌شود؟

پروژه کریدور اقتصادی بین هند، خاورمیانه و اروپا همچنان یکی از موضوعات مهمی است که یادداشت تفاهم آن اخیراً در جریان اجلاس سران گروه ۲۰ امضا و خطوط اصلی آن ترسیم شد. کشور‌های امضا کننده این کریدور عبارتند از: آمریکا، عربستان سعودی، امارات، هند، فرانسه، ایتالیا، آلمان و رژیم صهیونیستی.
کد خبر: ۹۷۰۳۷

کریدور جدید رقیب کانال سوئز می‌شود؟

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ در این میان، به باور کارشناسان بیشترین تأثیر این کریدور بر مصر و به ویژه کانال سوئز خواهد بود. البته پروژه کریدور اقتصادی بین هند، خاورمیانه و اروپا، حداقل در آینده نزدیک نمی‌تواند رقیب قدرتمندی برای کانال سوئز باشد، چون در درجه نخست یک پروژه سیاسی است و همچنین کانال سوئز قدرت رقابتی بالایی دارد که تأثیرگذاری این پروژه بر آن را دشوار می‌کند.
سالانه بیش از یک تریلیون دلار کالا از کانال سوئز عبور می‌کند که حدود ۱۲ درصد از حجم تجارت جهانی و حدود ۳۰ درصد از کل ترافیک جهانی کانتینری را تشکیل می‌دهد.
به گزارش کاخ سفید، پروژه IMEC شامل دو کریدور جداگانه است؛ یکی از آنها هند را به خلیج فارس و دیگری خلیج فارس را به اروپا وصل می‌کند. این پروژه به انتقال کالا از طریق دریا از آسیای جنوب شرقی به خطوط راه‌آهن کمک خواهد کرد یعنی امارات، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، و حمل و نقل از طریق دریای مدیترانه برای رسیدن به سواحل اروپا تکمیل خواهد شد.
این پروژه همچنین شامل احداث خطوط لوله برای انتقال نفت، گاز و هیدروژن پاک برای کشورهای خلیج فارس و رژیم صهیونیستی است. یکی دیگر از نقاط متمایز کانال اینکه، بار کشتی به ۱۵ هزار کانتینر خواهد رسید، در حالی‌که حداکثر ظرفیت کشش قطار تنها حدود ۱۵۰ کانتینر است.
خطر بالقوه
با توجه به اینکه پروژه IMEC شامل ساخت خطوط لوله برای انتقال نفت، گاز و هیدروژن سبز از امارات و عربستان سعودی به اروپای غربی است. تکمیل این خطوط بر کانال سوئز تأثیر می‌گذارد به ویژه که نفت و تانکرهای گاز درصد زیادی از کشتی‌هایی عبوری از کانال را به خود اختصاص می‌دهد. براساس آخرین داده‌ها، این کانال بین ۷ تا ۱۰ درصد نفت و ۸ درصد گاز طبیعی مایع جهان را حمل می‌کند.
افزایش درآمد کانال سوئز در سال مالی گذشته به حدود ۹ میلیارد دلار، به دلیل افزایش حجم تردد تانکرهای نفتی پس از افزایش صادرات روسیه به هند و تحریم‌های غرب علیه مسکو ثبت شد.
هزینه بالای کانال سوئز
البته یکی از دلایل یافت مسیرهای جایگزین برای کانال سوئز، افزایش هزینه‌های عبور کشتی در این کانال کانال در طول یک سال و نیم گذشته است. اداره کانال سوئز هزینه‌های ترافیکی کشتی‌هایی را که از این آبراه عبور می‌کنند دو بار افزایش داد.
نخستین بار در مارس ۲۰۲۲ میلادی، ۱۰ درصد بر روی تانکرهای گاز مایع، تانکرهای مواد شیمیایی و تانکرهای مواد مایع اعمال شد و در سپتامبر سال گذشته، این کانال مجدداً هزینه‌های عبور کشتی‌ها را با نرخ‌هایی از ۱۰ تا ۱۵ درصد برای همه کشتی‌های حمل‌و‌نقل، اعم از کالاهای فله یا توریستی یا تانکرهای گاز و نفت افزایش داد.
البته پروژه عرب-مد نخستین کریدوری نیست که با این کانال رقابت می‌کند. رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر مطالعات بسیاری برای اجرای کانالی موازی با کانال سوئز از طریق اتصال بنادر ایلات و اشکلون انجام داده است. از جمله پروژه‌های رقیب می‌توان به کریدور جنوب-شمال اشاره کرد که با عبور از ایران، ترکیه و تعدادی از کشورهای عربی، محموله‌ها را از هند و اروپا حمل می‌کند.
هدف اولیه
با این وجود، به باور بسیاری از کارشناسان هدف اولیه این پروژه رقابت با ابتکار «کمربند و جاده» چین و در واقع، بخشی از رقابت شدید بین ایالات متحده و چین در کنترل تجارت جهانی است. پروژه جاده ابریشم چین در سال ۲۰۱۹ میلادی راه اندازی شد که بیش از ۱۰۰ کشور جهان را دربر می‌گیرد. این پروژه به مسیر دریایی که از سواحل چین از طریق سنگاپور و هند به سمت دریای مدیترانه امتداد دارد و یک مسیر زمینی شامل شش کریدور است که به اروپای غربی منتهی می‌شود.
احتمالاً در روزهای آینده جزئیات بیشتری در مورد این پروژه جدید اعلام خواهد شد، اما برنامه‌های دولت مصر در مورد کانال سوئز، گسترش و سرمایه‌گذاری در آن همچنان پابرجاست، به خصوص که این کانال یکی از مهم‌ترین منابع ارزی مصر است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار