روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹

کاهش صادرات نفت روسیه در پی نا‌امنی دریای سیاه

ناامنی دریای سیاه جهت صدور کالا و نگرانی مالکان نفتکش‌ها جهت صدور نفت و کم شدن میزان واردات نفت از سوی هند به کاهش صادرات نفت روسیه در ماه جولای و ابتدای ماه آگوست منجر شده است.
کد خبر: ۹۶۶۵۶

کاهش صادرات نفت روسیه در پی نا‌امنی دریای سیاه

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ مؤسسه بیمکو در جدیدترین گزارش پیرامون کاهش صادرات نفت روسیه اعلام کرد حجم صادرات نفت روسیه از طریق دریا در ماه جولای و ابتدای ماه آگوست ۱۶ درصد کاهش یافت.

بر‌اساس این گزارش «نیلزراسموسن»  تحلیلگر ارشد حمل‌و‌نقل این مؤسسه معتقد است احتمال دارد کاهش صادرات نفت روسیه در ماه آگوست همچنان ادامه یابد.

به گفتۀ وی برخی از مالکا‌ن نفتکش‌ها با افزایش قیمت  نفت از سقف تعیین شده اروپا برای نفت روسیه از یک طرف و مشکلات صادرات از طریق دریای سیاه به علت ناامنی از سوی دیگر باعث کاهش حجم صادرات نفت خام روسیه شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: حجم صادرات نفت روسیه از طریق دریا در سال ۲۰۲۲ میلادی با ۱۳ درصد رشد ادامه دارد و در ماه جولای ۱۶ درصد دیگر پایین آمد.

این تحلیلگر ارشد حمل‌و‌نقل بیمکو در ادامه می‌گوید: یک عامل مهم برای بازار نفتکش‌های حامل نفت روسیه آن است که اتحادیه اروپا  مقررات تجارت نفت خام را تغییر داده و در این میان چین، هند و ترکیه جایگزین کشور‌های اتحادیه اروپا به عنوان خریدارن اصلی نفت خام روسیه شدند.

در این گزارش آمده است: هند در ماه‌های قبل، ۳۲ تا ۳۸ درصد از حجم صادرات نفت روسیه را به خود اختصاص داده بود، اما این رقم در ماه جولای به ۱۲.۵ درصد رسید؛ اما در مقابل آن ترکیه و مصر سهم نفت وارداتی خود را  از روسیه افزایش دادند.

«راسموسن» در ادامه تأکید می‌کند دولت روسیه اعلام کرده صادرات  نفت خام در ماه آگوست را به میزان ۵۰۰ هزار  بشکه در روز برای حمایت از قیمت نفت کاهش می‌دهد.

 بدین ترتیب  حجم صادرات نفت روسیه  از طریق دریا در ماه جولای ۳.۳ میلیون تُن کاهش یافت.

در صورتی‌که کاهش صادرات نفت در ماه آگوست ادامه یابد ممکن است میزان کاهش نفت صادراتی روسیه در این ماه به ۱۵ میلیون تن برسد.

فرامو‌ش نشود  با وجود کاهش صادرات  نفت روسیه، شاهد افزایش صادرات نفت به کشور‌های عراق و برزیل هم بودیم که در ماه جولای نسبت به ماه قبل از آن میزان صادرات به این کشور‌ها ۳ درصد بالاتر رفته است.

«راسموسن» تحلیل می‌کند کاهش حجم صادرات نفت خام روسیه برای مدتی ممکن است ادامه یابد، زیرا پالایشگاه‌های هند در حال تعمیر هستند و وزش باد‌های موسمی نیز تقاضا را کاهش داده و همچنین برخی مالکان نفتکش‌ها ترجیح می‌دهند که نفت را به قیمت بالاتر بفروشند، زیرا قیمت تعیین شده برای نفت اتحادیه اروپا نقض شده است.

کاهش صادرات نفت روسیه در پی نا‌امنی دریای سیاه

ارسال نظرات
آخرین اخبار