۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

طرح تعدیل تعاونی‌ها و صیادان پره دریای خزر اجرایی می‌شود

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اشاره به افزایش صید غیر‌قانونی و فصلی بودن صید ماهیان استخوانی دریای خزر و تعطیلی شش ماهه آن و به دنبال آن عدم بازده اقتصادی مطلوب برای تعاونی‌های صیادی پره، گفت: به همین منظور سازمان شیلات ایران طرح ساماندهی و تعدیل تعاونی‌ها و صیادان پره را در دستور کار خود قرار داده است تا با کاهش تعداد تعاونی‌ها و صیادان به اقتصادی شدن این فعالیت کمک کند.
کد خبر: ۹۶۵۹۶

طرح تعدیل تعاونی‌ها و صیادان پره دریای خزر اجرایی می‌شود


سید مصطفی بهشتیان در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد سبد صید تعاونی‌های صیادی پره دریای خزر شامل سه گونه مهم ماهی سفید، کفال و کپور است، گفت: سالانه بیش از ۱۳۰۰  تُن انواع گونه‌های ماهیان استخوانی توسط ۱۱۷ شرکت تعاونی صیادی پره با حدود هشت هزار نفر عضو از دریا استحصال می‌شود.

معاون صید و بنادرماهیگیری سازمان شیلات ایران ادامه داد: از طرفی صید و بهره برداری از ماهیان استخوانی دریای خزر با توجه به تکثیر گونه‌های مهمی، چون ماهی سفید و رها سازی آن به دریا، از وضعیت نسبتاً پایداری برخوردار بوده است در این راستا شیلات ایران سالانه میلیون‌ها قطعه بچه ماهی را به منظور ترمیم ذخائر آبزیان از طریق مراکز بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی در دریا رهاسازی می‌کند.

به گفته وی، در سال گذشته بیش از ۲۹۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید، ۱۳ میلیون بچه ماهی سیم،   ۷.۵ میلیون قطعه بچه سوف، ۲۷ میلیون بچه ماهی کلمه، سه میلیون قطعه بچه ماهی کپور تالابی، ۴۶ میلیون بچه ماهی کپور دریایی توسط سازمان شیلات ایران تکثیر و در دریا رهاسازی شد.

وی افزود: همچنین با توجه به باور و اعتقاد ارزشمندی که در بین جامعه صید ماهیان استخوانی استان‌های شمالی کشور ایجاد شده است هر ساله اقدامات مناسبی برای احیاء و بهبود ذخایر ماهیان استخوانی جهت کمک به تکثیر طبیعی انجام می‌شود.

بهشتیان یادآور شد: این طرح در سه محور احداث استخر در اراضی مجاورت تعاونی‌های صیادی پره، احداث استخر در مجاورت رودخانه‌ها و طرح حفاظت از رودخانه‌ها برای مهاجرت آبزیان دریایی به مناطق بالا دست اجرا می‌شود و سال گذشته بیش از ۴۲ میلیون قطعه بچه ماهی سفید بچه ماهی با این روش در دریا رهاسازی شد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، تصریح کرد: با این حال به دلیل افزایش صید غیر‌قانونی و فصلی بودن صید این گونه از آبزیان و تعطیلی شش ماهه آن، تعاونی‌های صیادی پره بازده اقتصادی مطلوبی نداشته و وضعیت درآمدی صیادان و تعاونی‌های پره چندان مناسب نیست.

وی بیان داشت:  به همین منظور شیلات ایران طرح ساماندهی و تعدیل تعاونی‌ها و صیادان پره را در دستور کار خود قرار داده است تا با کاهش تعداد تعاونی‌ها و صیادان به اقتصادی شدن این فعالیت کمک کند.

به گفته معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، سازمان شیلات ایران ضمن تداوم برنامه تعدیل، طرح چند منظوره شدن تعاونی‌های صیادی پره از طریق مشارکت بیشتر صیادان در پرورش آبزیان و پرورش ماهی در قفس و توسعه گردشگری در جایگاه‌های تعاونی‌های صیادی پره را اجرا و زمینه درآمدی جدیدی برای این تعاونی‌ها را فراهم ساخته است.

بهشتیان تاکید کرد: همچنین سازمان شیلات ایران اقدامات اجرایی برای بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی با مشارکت بهره برداران را همچنان در دستور کار خود دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار