روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸

عزم خط کشتیرانی فرانسه برای پیشی گرفتن از مرسک

خط کشتیرانی CMA CGM فرانسه با داشتن ۶۲۵ کشتی و ۳.۴۹ میلیون TEU کانتینر قصد دارد از رتبه سوم جهانی به رتبه دوم در بین ۱۰۰ شرکت کانتینری جهان دست یابد.
کد خبر: ۹۶۵۵۰

عزم خط کشتیرانی فرانسه برای پیشی گرفتن از  مرسک

اختصاصی مانا-  بر‌اساس گزارش منتشر شده از سوی آلفا‌لاینر تحلیلگران این مؤسسه پیش‌بینی می‌کنند این خط فرانسوی قادر است در سال ۲۰۲۶ میلادی از شرکت مرسک پیشی گرفته و از رتبه سوم به رتبه دوم برسد.  

در این گزارش آمده است در حال حاضر کشتی‌هایی که از سوی خط کشتیرانی فرانسه و یارد‌های کشتیرانی سفارش داده شده‌اند ۳۵ درصد از ظرفیت ناوگان موجود کانتینری را تشکیل می‌دهند.  

این خط کشتیرانی برنامه خرید کشتی‌های دستِ دوم در سایز متوسط را نیز در دست اقدام دارد و پیش از این تعداد زیادی کشتی با سایز متوسط خریداری کرده است.  

در حالی این موفقیت‌ها رقم می‌خورد که تاریخچه شروع عملیات کانتینری آن به سال‌های خیلی دور برنمی‌گردد بلکه از سال ۲۰۰۹ میلادی این خط کشتیرانی نسبت به تقویت ناوگان خود اقدام کرد؛ تناژ ظرفیت کشتی‌های کانتینری این کشتیرانی ابتدا بیشتر از یک میلیون TEU نبود و پس از پنج سال یعنی در سال ۲۰۱۶ میلادی توانست به ظرفیت دو میلیون TEU دست یابد.  

بر‌اساس این گزارش با احتساب تعداد کشتی‌های موجود این شرکت و سفارشاتی که در دست دارد تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی تناژ کشتی‌های کانتینری این خط کشتیرانی به چهار میلیون TEU خواهد رسید؛ زیرا این شرکت استراتژی مشخصی را برای تحویل کشتی‌ها و افزایش ظرفیت در دست دارد.  

دستیابی به ظرفیت ۴.۲۰ میلیون TEU برای اواخر سال ۲۰۲۶ میلادی توسط این خط کشتیرانی برنامه‌ریزی شده که در مقابل ۴.۱۴ میلیون TEU شرکت مرسک کمی  جلو خواهد افتاد.

سفارش کشتی‌های سازگار با محیط زیست و مدرن توسط خط کشتیرانی فرانسه دنبال شده و از سو‌ی تحلیلگران یک جاه‌طلبی فوری در برنامه‌های این شرکت برای رشد ناوگان محسوب می‌شود که همه  این موارد کمک می‌کند تا بتواند به جایگاه دوم دست یابد.  

تعداد کشتی‌هایی که شرکت CMA CGM در دست ساخت دارد ۸۲ فروند کشتی در سایز‌های بالای ۷۵۰۰ TEU است که ۱.۳ میلیون TEU به ظرفیت فعلی اضافه خواهد شد. علاوه بر این گفته می‌شود که تعداد ۴۱ فروند کشتی را که این شرکت در سال ۲۰۲۲ میلادی سفارش داده تا پایان سال ۲۰۲۳ و اوایل ۲۰۲۴ میلادی تحویل خواهد گرفت. اکثر این کشتی‌ها در سایز‌های ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ TEU می‌باشد حتی برخی از آن‌ها با تناژ ۲۰۰۰ TEU برای تردد در مسیر داخل اروپا سفارش داده شده است.

اما این شرکت کشتی‌های بزرگتر‌ی را نیز با تناژ ۱۳۰۰۰ TEU و ۱۶۰۰۰ TEU به کارخانه دولتی چین و هیوندای کره جنوبی سفارش داده است.

علاوه بر تعداد کشتی‌هایی که این شرکت در دست ساخت دارد از خط کشتیرانی CMA CGM به عنوان بزرگترین خریدار کشتی‌های دست دوم کانتینری یاد می‌کنند به گونه‌ای که از زمان تأسیس شرکت تا کنون ۱۰۵ کشتی کانتینری از سایز ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ TEU با میانگین سنی ۱۴ ساله خریداری کرده  است.  

در بخش اجاره نیز این شرکت از وضعیت خوبی برخور‌دار است و در حال حاضر  ۳۸۰ کشتی اجاره‌ای دارد.
در ادامه این گزارش آمده است خط کشتیرانی فرانسه در سال ۲۰۲۲ میلادی به سود خالص ۲۴.۹ میلیارد دلار دست یافت که از آن زمان تاریخ ساز شد به همین جهت این شرکت ترجیح می‌دهد برتری سود برتجارت دریایی از اولویت‌های اصلی می‌داند، اما فراموش نکنیم که ۹۰ درصد از سود‌های دریافتی این شرکت به سرمایه گذاری در کسب و کار دریایی اختصاص دارد که رقم آن حدود ۲۱.۸ میلیارد دلار می‌باشد. با این استراتژی یعنی توجه به سرمایه گذاری این شرکت به رشد قابل توجهی دست یافته است.  

در بخش عملیات لجستیک زنجیرۀ تأمین و گسترش فعالیت‌های احداث ترمینال‌ها خط کشتیرانی فرانسوی فعالانه عمل می‌کند و چندی پیش جدیدترین قرارداد را به مبلغ ۴.۶۵ میلیارد دلار به منظور  مشارکت در گروه لجستیکی BOLLORE LOGIST امضا کرد.

این خط کشتیرانی با خرید این گروه لجستیکی قصد دارد عملیات لجستیکی ترکیبی را به منظور کسب درآمد بیشتر دنبال کند و قابل توجه است که این شرکت در سال ۲۰۲۲ میلادی از محل عملیات لجستیک ترکیبی ۲۴ میلیارد دلار سود به دست آورد.

ظرفیت این شرکت در حال حاضر ۱۲.۸ درصد از ناوگان کشتیرانی کانتینری جهان است که در بین ۱۰۰ شرکت کانتینری جاخوش کرده است و قبل  از این خط کشتیرای MSC  با ۱۸.۹ درصد و مرسک ۱۵.۲ درصد ظرفیت ناوگان کانتینری را دارد.

عزم خط کشتیرانی فرانسه برای پیشی گرفتن از  مرسک



ارسال نظرات
آخرین اخبار