روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲

رونق تجارت بین استان‌های ایران و روسیه

موانع گمرکی و بانکی از چالش‌های مهم در مسیر دستیابی به اهداف چشم‌انداز مبادلات ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و روسیه است.
کد خبر: ۹۶۵۳۹
تعداد بازدید : 8

به گزارش مانا، موانع گمرکی و بانکی از چالش‌های مهم در مسیر دستیابی به اهداف چشم‌انداز مبادلات ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و روسیه است.
توسعه مراودات تجاری با همسایگان و تقویت همکاری‌های بین استانی با کشور‌های همجوار، به ویژه روسیه، از راهبرد‌های اصلی دیپلماسی اقتصادی دولت به‌شمار می‌رود و با مانع زدایی از امور گمرکی و بانکی، دستیابی به اهداف چشم‌انداز با سرعت بیشتری محقق خواهد شد.

پس از سفر هیئت‌های تجاری اصفهان و آذربایجان شرقی، حالا استاندار مازندران در راس هیات بزرگ تجاری به روسیه سفر کرده تا ضمن معرفی توانمندی‌های صادراتی این استان و مذاکره با مقامات اقتصادی و استانداران این کشور، به رفع موانع کمک کند.
دیدار و مذاکره با رئیس کل سرویس فدرال گمرک روسیه، یکی از برنامه‌های سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران، به منظور برطرف کردن برخی مشکلات پیش‌روی تجار و بازرگانان این استان در حوزه گمرک بود.
در این دیدار که کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه و اعضای هیات ایرانی و روسی هم حضور داشتند، استاندار مازندران خواستار کمک گمرک روسیه به ترخیص سریع کالا‌های صادراتی این استان به روسیه شد.
سیدمحمود حسینی‌پور گفت: تعلل در ترخیص محصولات صادراتی بویژه کالا‌های فسادپذیر گاهی به دوهفته می‌رسد و کامیون‌های حامل موادغذایی و تره‌بار برای ورود به روسیه، مدت‌ها در صف ورود به جمهوری آذربایجان معطل می‌مانند.
وی گفت: انتظار می‌رود تسهیلاتی که روسیه برای برخی کشور‌ها در زمینه تسهیل حمل کالای فسادپذیر در نظر گرفته است برای کالا‌های ایرانی، به ویژه محصولات فسادپذیری که از مازندران به روسیه ارسال می‌شود، لحاظ کند.
استاندار مازندران به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان در عرصه‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری اشاره و تاکید کرد: بنادر این استان در دریای خزر فرصت مناسبی برای شتاب بخشیدن به حمل کالا در کریدور شمال - جنوب است.
وی با اشاره به ملاقات‌های خود با استانداران ولگا گراد، آستراخان، سامارا و همچنین برخی فعالان اقتصادی روسیه در مسکو گفت: در سفر به روسیه، جلسات مختلفی برای شتاب بخشی به حمل و نقل کالا از ظرفیت مرز مشترک آبی ایران و روسیه برگزار کردیم.
استاندار مازندران، این استان را لنگرگاه مهم مسیر آبی کریدور شمال – جنوب از مسیر دریای خزر عنوان کرد و گفت: با تأخیر تاریخی در توسعه مناسبات با روسیه روبرو هستیم و فعال سازی ظرفیت‌های کریدور می‌تواند نقش مهمی در بهره‌گیری ملت‌های منطقه از مواهب این گذرگاه بین‌المللی داشته باشد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار به امضاء ۸ موافقتنامه در زمینه امور گمرکی بین دو کشور اشاره کرد و خواستار ایجاد سامانه الکترونیکی ثبت اطلاعات گمرکی بین ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان شد.
کاظم جلالی گفت: موافقتنامه‌های گمرکی بین ایران و روسیه در زمینه مبارزه با تخلفات گمرکی، تسهیلات گمرکی، کریدور سبز، آموزش نیرو‌های دو کشور، تبادل تحربیات وجود دارد و اگر توافقنامه الکترونیکی کردن اطلاعات گمرکی بین سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به امضا برسد، بخش عمده معطلی در مرز‌ها رفع خواهد شد.
رئیس کل سرویس فدرال گمرک فدراسیون روسیه به عضویت کامل ایران در پیمان شانگ‌های و همکاری نزدیک در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: روسیه از حضور ایران در گروه بریکس نیز استقبال می‌کند.
روسلان بولاوین گفت: ما تلاش خواهیم در سریعترین زمان ممکن، گواهی گمرکی محصولات از مبدأ ایران الکترونیکی شود.
رئیس کل سرویس فدرال گمرک روسیه با اشاره به سفر اخیر خود به تهران و مذاکرات با همتای ایرانی گفت: اراده دو کشور بر رفع موانع گمرکی در مسیر توسعه مناسبات استوار شده است.
وی افزود: روابط ایران و روسیه در اوج است و همکاری‌های گمرکی به بهترین شکل در حال اجرا است.
رئیس کل سرویس فدرال گمرک فدراسیون روسیه به امضای قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفقوده خط ریلی شمال - جنوب بین دو کشور اشاره کرد و گفت: این گذرگاه بین المللی دارای اهمیت راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران و روسیه است و ما هر کاری که برای شتاب بخشی به اجرای این طرح لازم باشد را انجام خواهیم داد.
سید محمود حسینی پور استاندار مازندران که در رأس هیاتی از فعالان اقتصادی بخش‌های دولتی و فعالان بخش خصوصی به روسیه سفر کرده است، همچنین از پارک علم و فنّاوری مسکو بازدید و راه‌های تبادل تجربیات و توسعه همکاری بین پارک علم و فنّاوری مازندران با پارک‌های علم و فناوری مسکو را بررسی کرد.

مصاحبه‌ها:
۱-روسلان بولاوین - رئیس کل سرویس فدرال گمرک روسیه
۲-سیدمحمود حسینی‌پور - استاندار مازندران

ارسال نظرات
آخرین اخبار