روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

تهدید مجدد روسیه نسبت به خروج از توافق غلات دریای سیاه

روسیه بار دیگر تهدید کرد در حال بررسی خروج از توافق غلات دریای سیاه است، زیرا به گفته رئیس جمهور این کشور غرب مسکو را فریب داده و موانع موجود بر سر عرضه کالا‌های کشاورزی به بازار جهانی را حل نکرده است.
کد خبر: ۹۶۲۲۴

تهدید مجدد روسیه نسبت به خروج از توافق غلات دریای سیاه


به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ خبرگزاری رویترز گزارش داد: «ولادیمیر پوتین» در این ارتباط گفت: با توجه به اینکه غذا و کودشیمیایی از سه بندر اوکراین صادر می‌شود و این قرارداد تا کنون سه بار تمدید شده ممکن است در  ۱۷ جولای که آخرین مهلت آن است تمدید نشود.

در ادامه این گزارش آمده است: بر‌اساس این قرارداد تا کنون ۳۲ میلیون تُن ذرت و گندم توسط اوکراین صادر شده است، اما  این امر برای روسیه به منظور صدور غلات، آمونیاک و کود نیترات فراهم نیست.

در پی تهدید روسیه «استفان دوجاریک» یک سخنگوی سازمان ملل گفت: هفته‌های قبل پیشرفت چشمگیری در زمینه بهبود صادرات روسیه وجود داشت، اما متاسفانه چالش‌ها همچنان برقرار است و هیچ تلاشی برای رفع مشکل به عمل نیامده، اما سازمان ملل همه تلاش‌های خود را برای رفع موانع به کار خواهد گرفت.

تنش‌ها و چالش‌های بین روسیه و اوکراین بر سر صدور گندم و مواد غذایی از دریای سیاه برنامه جهانی غذای سازمان ملل را به منظور تغذیه ۱۲۵ میلیون نفر در معرض خطر قرار خواهد داد؛ زیرا ۵۰ درصد غلات این کشور‌ها از اوکراین تأمین می‌شود.

در این میان روسیه معتقد است که می‌تواند گندم‌های خود را به کشور‌هایی مانند  آفریقای جنوبی، لبنان، سوریه، یمن، سومالی، افغانستان، کنیا و کنگو صادر کند.

در این گزارش آمده است: «لیندا توماس-گرینفیلد» سفیر آمریکا  در سازمان ملل می‌گوید: نارضایتی روسیه را رد می‌کنیم، زیرا این کشور غلات و کود شیمیایی را پس از جنگ روسیه و اوکراین صادر می‌کند. اما «ولادیمیر پوتین» نیز در مقابل این گفته‌های سفیر آمریکا یاد‎آور شد: روسیه به خاطر کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین با این توافق موافقت کرده در حالیکه گندم صادراتی بیشتر به کشور‌های مرفه ارسال می‌شود و تنها سه درصد صادرات مربوط به توافق دریای سیاه به کشور‌های کم در‌آمد می‌رسد.

در پایان این گزارش آمده است: روسیه در نامه‌ای به مقامات سازمان ملل خواسته‌های خود را برای ادامه همکاری در توافق غلات اعلام کرده و یاد‌آور شده است: در صورت عدم تأمین خواسته‌های این کشور توافق تکرار نخواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار