۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴

هشدار روسیه نسبت به لغو قرارداد صدور غلات از طریق دریای سیاه

روسیه اعلام کرد در صورت برآورده نشدن خواسته‌های این کشور توسط سازمان ملل از تاریخ ۱۷ جولای توافق مربوط به صدور غلات از دریای سیاه را تمدید نخواهد کرد.
کد خبر: ۹۶۱۳۰

هشدار روسیه نسبت به لغو قرارداد صدور غلات از طریق دریای سیاه


به گزارش گروه بین‌الملل مانا، خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری TASS گزارش داد: «Sergei Vershinin» معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با مقامات ارشد سازمان ملل یاد‌آور شد: روسیه از نحوه اجرای توافق مربوط به صدور غلات از دریای سیاه رضایت ندارد و احتمال دارد آن را مجدداً تمدید نکند.

وی تهدید کرد: در تاریخ ۱۷ جولای زمان  پایان مدت اعتبار توافق، در صورت برآورده نشدن زمینه صادرات مواد‌غذایی و کود شیمیایی، روسیه از این قرارداد خارج خواهد شد.

رویترز در ادامه گزارش آورده است: قرارداد صدور ایمن غلات، مواد‌غذایی، کود شیمایی و آمونیاک در جولای سال گذشته با نظارت سازمان ملل، توافق روسیه و اوکراین و همکاری ترکیه به منظور صدور کالا به بازار‌های جهانی منعقد شد.

در این ارتباط  معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری رویترز گفت: این قرارداد مورد رضایت ما نیست، زیرا موانع بر سر صادرات روسیه همچنان باقی است.

وی  یکی از خواسته‌های مطرح شده توسط روسیه را ترانزیت آمونیاک از طریق اوکراین به بندر پیودنی در اودسا بیان کرد تا از آنجا  به سایر نقاط جهان صادر شود.

از سوی دیگر روسیه خواستار بهبود صادرات غلات و کود با همکاری بانک کشاورزی روسیه و اتصال آن به سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت می‌باشد.

محدودیت‌های مربوط به بیمه از جمله موانعی است که روسیه در ارتباط با قرارداد منعقد شده اعلام کرده است.

 «سرگی ورشینین» گفت: سازمان ملل باید تلاش کند تا محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های غیر‌قانونی ضد روسیه پیرامون پرداخت‌های بانکی، بیمه نشدن کالا‌ها و ... برداشته شود.

در پایان این گزارش آمده است: سفیر روسیه در ترکیه نیز به خبرگزاری ریانووستی گفت: هیچ دلیلی برای تمدید این قرارداد وجود ندارد.

شایان ذکر است روسیه در ماه گذشته میلادی موافقت خود را  با تمدید دو ماهه این قرارداد اعلام کرد که در حال حاضر احتمال متوقف کردن آن از سوی روسیه وجود دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار