۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲

پیش نویس سند توسعه تالاب بین المللی شادگان تهیه شد

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه پیش نویس سند توسعه تالاب شادگان با محوریت گردشگری خبر داد.
کد خبر: ۹۶۱۲۲

پیش نویس سند توسعه تالاب بین المللی شادگان تهیه شد

مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اهمیت تالاب شادگان به عنوان یکی از مهمترین منابع اقتصادی جنوب کشور گفت: در راستای تحقق شعار‌های دولت مبنی بر توسعه دریا محور با دستور مستقیم رئیس جمهور تهیه سند توسعه تالاب شادگان با محوریت گردشگری در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: هم اکنون پیش‌نویس توسعه تالاب شادگان با محوریت گردشگری با همکاری مسئولان استان خوزستان و نظارت مستقیم سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده است.

وی با تاکید بر اینکه تهیه این سند با همکاری‌های فرابخشی در دست تکمیل جهت تصویب نهایی است، بیان داشت: امیدواریم با مشارکت دستگاه‌های مرتبط ظرف دو ماه آینده شاهد تکمیل و در نهایت تصویب سند توسعه تالاب شادگان با محوریت گردشگری باشیم.

ذوالجودی تصریح کرد: از آنجا که تالاب شادگان به دلیل وجود روستا‌های صراخیه و رگبه از پتانسیل بالایی جهت توسعه گردشگری توسط بومیان منطقه برخوردار است لذا تهیه سند توسعه این تالاب با محوریت گردشگری انتخاب شده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تهیه سند توسعه تالاب شادگان علاوه بر رونق اقتصادی منطقه و افزایش درآمد بومیان، حفاظت پایدار تالاب را نیز به دنبال خواهد داشت.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: سند توسعه تالاب شادگان با محوریت گردشگری به عنوان یک طرح پایلوت محسوب می‌شود که در صورت عملکرد موفقیت آمیز و نتیجه بخش برای سایر تالاب‌های مهم کشور که از پتانسیل گردشگری برخوردارند نیز تدوین و اجرایی خواهد شد.

تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالاب‌های بزرگ ایران است. این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده‌است. در همایش تالاب‌های جهان که در رامسر برگزار شد تصمیم گرفته شد که سه تالاب شادگان، خورموسی و خور‌الامیه با عنوان تالاب شادگان شناخته شود. معیشت حدود ۱۰۰ هزار نفر به تالاب شادگان و حیات آن وابسته است. از سوی دیگر تالاب شادگان با حدود ۵۳۸هزار هکتار، به تنهایی یک سوم وسعت تالاب‌های جهانی ثبت شده کشور را در کنوانسیون رامسر دربر گرفته است. این تالاب زیستگاه بیش از ۳۰درصد از پرندگان (۱۵۴ گونه)، ۲۵درصد از پستانداران (۴۰ گونه) و ۴۵درصد از ماهیان کشور (۳۶ گونه ماهی مردابی و ۴۵ گونه ماهی دریایی) است. همچنین ۱۷ جامعه اصلی گیاهی متشکل از ۱۱۰ گونه گیاهی، سه گونه دوزیست، ۹ گونه خزنده و چهار گونه میگو را در خود جا داده است که همگی در معرض نابودی قرار دارند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار