۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲

کرونا، حملات سایبری و بحران روسیه اوکراین عامل زیاندهی شرکت‌های بیمه

شرکت‌های بیمه در دو سال اخیر از محل همه‌گیری کووید ۱۹ بیش از ۴۰ میلیارد دلار خسارت پرداخت کرده‌اند که با توجه به حق بیمه‌های دریافتی این شرکت‌ها بیشتر با ضرر و زیان مواجه شده‌اند البته خسارت ناشی از بحران روسیه – اوکراین هنوز محاسبه نشده است.
کد خبر: ۹۳۴۲۵

کرونا، حملات سایبری و بحران روسیه اوکراین عامل زیاندهی شرکت‌های بیمه


به گزارش گروه بین‌المل مانا بررسی‌های صورت گرفته توسط تحلیلگران مؤسسه Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) هنوز میزان خسارت وارده بر صنعت بیمه توسط جنگ روسیه اوکراین مشخص نیست، اما قرنطینه‌های بنادر و لغو سفر‌ها و همچنین ورشکستگی مالی شرکت‌ها، افزایش تورم و اختلال در زنجیرۀ تأمین در دوران همه‌گیری کرونا اکثر شرکت‌های بیمه را با زیان مواجه ساخت.

بر اساس این گزارش مؤسسه (AGCS) در یک بررسی تحلیلی میزان خسارت وارده بر صنعت بیمه جهانی را در ۲۰۰ کشور بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ شناسایی کرده که تعداد خسارت وارده ۵۳۰ هزار مورد بوده است. ارزش تقریبی مطالبات ناشی از میزان خسارت ۸۸.۷ میلیارد یورو بوده است به تعبیر دیگر شرکت‌های بیمه درگیر موارد خسارت در مدت پنج سال روزانه بیش از ۴۸ میلیون یورو خسارت پرداخت کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است همه‌گیری کرونا، آتش سوزی، انفجار، بلایای طبیعی، تعمیر و نگهداری معیوب و حملات سایبری از جمله حوادثی بودند که به پرداخت خسارت توسط شرکت‌های بیمه منجر شده‌اند.

"توماس سپ" مدیر ارشد AGCS در این زمینه معتقد است در این مدت  شرکت‌های بیمه به دلیل کاهش فعالیت‌ها و اختلال در کسب وکار با پرداخت خسارت به مرحله زیاندهی بیشتر رسیده‌اند این در حالی است که هنوز خسارت ناشی از جنگ جاری بین روسیه و اوکراین که خسارت‌های زیادی را در بر دارد هنوز محاسبه نشده است، زیرا این بحران باعث کندی فعالیت‌های بیمه‌ای و کاهش درآمد شرکت‌های بیمه شده است.

وی در ادامه معتقد است اگر به مواردی که در بالا اشاره شد ضرر در وقفه کسب و کار را اضافه کنیم زیان شرکت‌های بیمه بیش از پیش خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر انعقاد قرارداد‌های  جدید یک نگرانی برای بیمه‌گران و کارگزاران و بیمه شدگان است‎، یاد‌آور شد: وضعیت شرکت‌های بیمه در حال حاضر به گونه‌ای است که در معرض خطر عدم پرداخت کامل خسارت قرار گرفته‌اند.

بدین ترتیب شکاف زیادی بین پرداخت حق بیمه و پرداخت خسارت ایجاد شده و بیمه گذاران نیز حاضر نیستند تعرفه‌ها افزایش یابد از سوی دیگر در بسیاری موارد شرکت‌های بیمه قادر به پرداخت  کامل خسارت نیستند، زیرا با ضرر و زیان مواجهند.

برای مثال تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه‌ای در طول پنج سال فقط ۱۸ میلیارد یورو بابت خسارت آتش‌سوزی در حوادث دریایی پرداخت کرده‌اند که به این موارد باید توفان و گردباد را نیز اضافه کرد.

 همچنین خرابی ماشین‌آلات کشتی و حوادث مربوط به حمل نقل و کالا‌های آسیب دیده و وقفه در کسب و کار از دیگر موارد می‌باشد.

"سپ" در ادامه پرداخت خسارت به حمل‌و‌نقل دریایی بابت حملات سایبری را از جمله زیان‌هایی یاد کرد که شرکت‌های بیمه‌ای متقبل می‌شوند.

وی گفت: در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی با بیش از ۱۰۰۰ حمله سایبری درگیر بوده‌اند که همه این‌ها شامل مباحث خسارت بیمه‌ای می‌شود.

وی در پایان نتیجه‌گیری کرد در صورتی که روند بحران روسیه اوکراین و کرونا ادامه یابد شرکت‌های بیمه بیش از پیش متحمل خسارت و احتمالاً ورشکست می‌شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار