۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴

توافق ۲۲ کشور برای کنترل گاز‌های گلخانه‌ای در در‌یای مدیترانه

۲۲ کشور با امضای کنوانسیونی تحت عنوان کنوانسیون بارسلون اعلام کردند دریای مدیترانه در سال ۲۰۲۵ به منطقه کنترل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۹۱۶۶۵

توافق ۲۲ کشور برای کنترل گاز‌های گلخانه‌ای در در‌یای مدیترانه

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ این توافق‌نامه در نشست نمایندگان ۲۲ کشور جهان در دهم دسامبر سال جاری در آنتالیا‌ی ترکیه به منظور حفظ محیط زیست دریایی و سواحل مدیترانه به امضا رسید. بدین ترتیب مدیترانه به منطقه کنترل انتشار گوگرد تحت کنوانسیون سازمان IMO تبدیل خواهد شد و تمامی کشور‌ها باید اقدامات لازم را به کار گیرند تا از اول ژانویه ۲۰۲۵ این منطقه به منطقه سوخت‌های پاک تبدیل شود.

درصورتی‌که این کشور‌ها تلاش‌های خود را به کار گیرند و برای ایجاد منطقه بدون انتشار گوگرد اقدامات لازم را انجام دهند این منطقه چهارمین منطقه‌ای خواهد بود که از سوخت‌های فسیلی به سوخت‌های کم سولفور و پاک تبدیل می‌شود.

سه منطقه دیگر که قرار است به عنوان منطقه عاری از سوخت‌های فسیلی تبدیل شود دریای بالتیک، دریای آمریکای شمالی و دریای کارائیب است.

ایجاد منطقه امن محیط زیستی دریای مدیترانه از سال ۲۰۰۵ در دست اجرا بوده که بعد از ۱۶ سال بالاخره به نتیجه رسید.

مطالعات انجام شده توسط متخصصان فرانسوی که سه سال پیش انجام شده نشان می‌دهد با ایجاد منطقه کنترل انتشار گوگرد در دریای مدیترانه ۷۷ درصد از انتشار دی اکسید گوگرد کاسته می‌شود در صورتی‌که سوخت دریایی کم سولفور تغییر یابد از مرگ زودرس ۶۰ هزار نفر جلوگیری به عمل می‌آید.

از سوی دیگر ارزیابی مؤسسه INERIS در سال ۲۰۱۹ نشان داد اجرای قانون ۲۰۲۰ میزان انتشار Sox در این منطقه را از ۶۰۶ هزار تُن در سال ۲۰۱۹ به ۱۵۰ هزار تُن در سال ۲۰۲۰ رسانده است.

در این میان ذرات معلق هوا با کاهش ۶۰ درصدی مواجه شده و میزان Sox حدود ۷۶ درصد کاهش یافت. این برنامه تحت نظر کمیته دریایی سازمان ملل و سازمان دریانوردی می‌باشد که منجر به کنوانسیون بارسلون شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار