۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶

افزایش نرخ حمل کالا و سودآوری کشتی‌های کانتینر‌ی در ۳ ماهه اول ۲۰۲۱

افزایش ناگهانی نرخ حمل کالا توسط کشتی‌های کانتینری و فله‌بر باعث سود‌آوری شرکت‌های کشتیرانی شد.
کد خبر: ۸۹۶۰۶
افزایش نرخ حمل کالا و سودآوری کشتی‌های کانتینر‌ی در ۳ ماهه اول ۲۰۲۱
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه کلارکسون با انتشار گزارشی ضمن اشاره به اینکه سخ ماهه اول سال ۲۰۲۱ در پی بحران رکورد سال ۲۰۲۰ بهترین زمان برای مالکان کشتی بود بیان کرد در سه ماهه گذشته شاخص درآمد روزانه تمامی بخش‌های حمل و نقل دریایی به طور متوسط بیش از ۱۷ هزار دلار در روز بود که بهترین وضعیت از زمان بحران مالی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به شمار می‌رود،  زیرا در آن زمان درآمد روزانه برخی بخش‌های حمل و نقل دریایی حتی به ۲۱۲ دلار رسید.

در این گزارش آمده است درآمد کشتی‌های کانتینری در سه ماهه اول ۲۰۲۰ با افزایش فوق‌العاده نرخ حمل بار در مسیر‌های آسیا _اروپا منجر به افزایش بیش از حد سود‌آوری شد.

در این میان بازار اجاره کشتی نیز با چنان استقبالی مواجه شد که برخی از کشتی‌ها برای ماه‌های آینده رزرو شده است.

همچنین نرخ متوسط حمل کالا در کشتی‌های ۸۵۰۰ TEU و بالاتر به ۴۰ هزار دلار در روز هم  رسیده است.

از سوی دیگر آلفا‌لاینر نیز در گزارشی ضمن تایید گزارش‌های منتشر شده از سوی کلارکسون یاد‌آور شده است برخی کشتی‌های خطوط کشتیرانی هاپاگ‌لوید و مرسک به نرخ حمل کالای بیش از ۲۰ هزار دلار نیز رسید‌ه است.

بر اساس این گزارش اخیراً مرسک کشتی پاناماکس خود را با نرخ ۳۵ هزار دلار در روز به مدت ۳۰ ماه اجاره داده است که این رقم هفت برابر بیشتر از پنج سال گذشته است.

این گزارش حاکی است صاحبان کشتی‌های فله نیز در سه ماهه اول سال جاری میلادی از یک روند قدرتمند‌تر بهره‌مند شده‌اند، به گونه‌ای که شاخص بالتیک فلۀ خشک در ماه آوریل ۲۰۰۰ واحد را پشت سر گذاشت.  

 نرخ حمل کالا توسط کشتی‌های فله ۲۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته که نرخ‌ها به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرده بودند، افزایش یافت.

کلارکسون در ادامه گزارش خود به افزایش تعداد سفارشات کشتی‌های کانتینری در پی سود‌آوری اشاره کرده و یاد‌آور شده است شرکت کاسکو که پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به سود خالص ۲.۳ میلیارد دلار دست یابد چهار کشتی ۱۳ هزار TEU را به قیمت بین ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون دلار سفارش داده است، این شرکت در نظر دارد تعداد شش فروند دیگر سفارش دهد.

در پایان این گزارش آمده است همانگونه که گزارش‌های منتشر شده از سوی بیمکو نشان می‌دهد با کسب سود مالکان، کشتی‌سازان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۸۶۰ هزار TEU سفارش را رزرو کرده اند که اکثر سفارشات برای کشتی‌های بیش از ۱۵ هزار TEU است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار