۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹

ایجاد بندر بزرگ تجاری در محدوده جاسک

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح برنامه‌های این سازمان در توسعه سواحل مکران از ایجاد بندر جدید بزرگ تجاری با قابلیت پهلودهی کشتی‌های اقیانوس‌پیما در طول سواحل مکران و در محدوده شهرستان جاسک خبر داد.
کد خبر: ۸۹۲۸۸

ایجاد بندر بزرگ تجاری در محدوده جاسک

به گزارش مانا، با آغاز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، بندر چابهار و سواحل مکران اهمیت به سزایی پیدا کردند. سواحل مکران به دو قسمت تقسیم می‌شود که شرق آن جزء پاکستان و غرب آن متعلق به ایران است. این ساحل در طول تاریخ همواره مبدأ و مقصد ارتباط دریایی بین آسیای جنوبی و آفریقا قرار داشته و امروزه در ایران دو کانون اصلی توسعه در آن تعریف شده است. یکی از این مناطق، منطقه جاسک و اطراف آن در استان هرمزگان و منطقه دیگر، چابهار و مناطق اطراف آن در استان سیستان و بلوچستان است.

استثنا شدن بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا و قرار داشتن این بندر در یک موقعیت جغرافیایی استراتژیک دو اصلی هستند که اهمیت این بندر را نشان می‌دهند. سواحل مکران، معروف به دروازه طلایی کشور، در جوار آب‌های آزاد عمان از مراکز مهم و استراتژیک کشور محسوب می‌شود.

در همین راستا طرح جامع توسعه سواحل مکران در شورای عالی شهرسازی و ستاد آمایش سازمان برنامه و بودجه بررسی و به سند معتبری تبدیل شد که مبنای توسعه سواحل مکران قرار گرفت و تکمیل زیرساخت‌های این سواحل از سوی دولت دنبال شد.

دراین بین محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تهیه یک سند بالادستی و جامع برای توسعه سواحل به طور عام و برای سواحل مکران به طور خاص با عنوان طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی خبر داده و گفته این اقدام نقشه راهی است تا همه حوزه‌های تخصصی از چگونگی سرمایه‌گذاری در نوار ساحلی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای دراین مناطق اطلاع داشته باشند.

وی همچنین از ایجاد بندر جدید بزرگ تجاری با قابلیت پهلودهی کشتی‌های اقیانوس‌پیما در طول سواحل مکران و در محدوده شهرستان جاسک سخن گفته و تاکید کرده است که تمرکز این سازمان بر بنادر تجاری بوده و هم اکنون بنادر کوچک متعددی در طول سواحل مکران از هرمزگان تا سیستان و بلوچستان وجود دارد که کاربری تجاری دارند و باید این بنادر از نظر زیربنایی، روبنایی و تجهیزاتی به گونه‌ای مدنظر قرار گیرند که بتوانند ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را در طول این نوار ساحلی مهم، تضمین کنند.

وی همچنین به اجرای فاز دوم طرح توسعه بندر چابهار اشاره و تصریح کرد: چشم انداز احداث فاز دوم که ظرفیت بندر را از هشت به ۳۰ میلیون تن می‌رساند بعد از سال ۱۴۰۴ مدنظر قرار می‌گیرد و یک قابلیت مهم بندری به شمار می‌آید.

علاوه بر حوزه دریایی، توسعه زیرساخت‌های بندر چابهار در بخش ریلی نیز مدنظر قرار دارد و پروژه اتصال این بندر به راه‌آهن زاهدان نیز در حال اجراست. این بندر برای ترانزیت کالا بین هند و افغانستان جایگاه کلیدی دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار