۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵

توقف صادرات کلینکر از بندرگاه خرمشهر به دلایل زیست محیطی

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند از توقف صادرات کلینکر(ماده اولیه سیمان) از بندرگاه خرمشهر به دلایل زیست محیطی خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۸۳۲۴
توقف صادرات کلینکر از بندرگاه خرمشهر به دلایل زیست محیطی
 
سیدعلی موسوی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: تخلیه و بارگیری کلینکر سیمان در بندر خرمشهر سبب بروز مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا می‌شد که با اتصال ریل راه آهن خرمشهر به شلمچه جهت حمل کالا‌های فله‌ای، امکان صادرات زمینی کلینکر به عراق فراهم شد.

وی گفت: از این پس صادرات کلینکر به بنادر جنوبی عراق از بندر خرمشهر از طریق آبراه اروندرود انجام نخواهد شد که این مساله هزینه‌های حمل و نقل برای صادرکنندگان را نیز کاهش خواهد داد.

در پنج سال اخیر که عراق واردات سیمان را ممنوع کرده است بندر خرمشهر به عنوان مسیر اصلی کلینکر به عراق فعال شد.     

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار‌های سازمان منطقه آزاد اروند از هدف‌گذاری صادرات سه میلیون تن کلینکر (ماده اولیه سیمان) به عراق از منطقه آزاد اروند تا پایان سال جاری خبر داد.

وی افزود: با افتتاح این خط ریلی، برنامه‌ریزی شده تا پایان سال جاری سه میلیون تن کلینکر سیمان از منطقه آزاد اروند به عراق صادر شود.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار‌های سازمان منطقه آزاد اروند گفت: ایران سالانه ۱۲ میلیون تن کلینکر به کشور‌های مختلف دنیا صادر می‌کند که از این میزان، کشورعراق به عنوان بزرگترین و نخستین شریک تجاری بزرگترین خریدار کلینکر ایران به شمار می‌رود که بخش مهمی از کلینکر از منطقه آزاد اروند صادر خواهد شد.

موسوی افزود: منطقه آزاد اروند در هفت ماه گذشته بعد از بندر بوشهر و بندر امام سومین منطقه به لحاظ صادرات کلینکر کشور بوده است.

وی گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد صادرات کلینکر کشور از طریق منطقه آزاد اروند صورت می‌گیرد.

بر‌اساس آمار رسمی، در سال جاری ۸۰۰ میلیون دلار کالای غیرنفتی از منطقه آزاد اروند به خارج صادر شده است.

بنادر خرمشهر، آبادان و مرز زمینی شلمچه در محدوده منطقه آزاد اروند هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار