روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹

آغاز اجلاس IMO برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و اصلاحات قانون مارپول

اجلاس تعیین معیار‌های کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و بررسی اصلاحات مربوط به قانون مارپول با حضور دبیر کل و اعضای IMO در شبکه مجازی آغاز شد.
کد خبر: ۸۸۲۷۶

آغاز اجلاس IMO برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و اصلاحات قانون مارپول

به گزارش گروه بین‌الملل مانا در این اجلاس که تا ۲۰ نوامبر ادامه دارد اعضای IMO اصلاحیه‌های مربوط به کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC) پیرامون اقدامات مهم برای کاهش بیشتر گاز‌های گلخانه‌ای و راه‌های کاهش شدت انتشار کربن همچنین اصلاحیه پیشنهادی قانون مارپول  به بحث و گفتگو می‌پردازند.

در مراسم افتتاحیه این اجلاس "کیتاک لیم" دبیرکل IMO با اشاره به  لزوم همکاری جهانی به منظور کاهش آلودگی ناشی از کشتی‌ها و آسیب‌های وارده توسط آن‌ها به محیط زیست گفت: همانگونه که قبلاً بار‌ها گفته شده و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم IMO به استراتژی کاهش گاز‌های گلخانه‌ای با استفاده از معیار‌ها و واقعیت‌های عینی جوامع توجه خاص دارد و تا حصول اطمینان کامل ضمن نظارت بر استاندارد‌ها فعالیت‌های مربوط به کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و انتشار آلاینده را تضمین می‌کند. زیرا جهان راهی جز این ندارد.

بر اساس این گزارش در ادامۀ جلسه از سوی کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی اعلام شد: انتظار می‌رود که پیشنهاد‌های این کمیته مربوط به جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها (قانون مارپول) به منظور تقویت شاخص‌های بهره وری و صرفه‌جویی در انرژی کشتی‌ها با انتخاب سوخت‌های نوبن و بدون آلودگی به تصویب برسد.

 بر این اساس کمیته پیشنهاد می‌کند مالکان کشتی‌های جدیدِ ساخته شده از سال ۲۰۲۲ به بعد نسبت به کاهش آلودگی با تعیین سوخت مناسب نه تنها  هماهنگی و دقت لازم را به عمل آورند بلکه به آن ملزم شوند.

به گفتۀ یکی از اعضای کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی این اصلاحات در ماه می ۲۰۱۹ مورد تصویب قرار گرفته و مجدداً در این اجلاس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه در مورد پیش‌نویس اصلاحات پیشنهادی قانون مارپول گفت: اقدامات کوتاه مدت و بلند مدتی برای کاهش شدت کربن در حمل و نقل با هدف انتخاب دو معیار، یکی شاخص جدید بهره وری انرژی و دیگری درجه بندی انرژی برای کشتی‌های بالاتر از تناژ ۵۰۰۰ اعمال خواهد شد.

به گفتۀ وی در صورتی که این دو اصلاحیه مورد تایید قرار گیرند پیش‌نویس اصلاحیه برای کنوانسیون مدیریت آب بالاست (BWM) با هدف آزمایش سیستم‌های مدیریت آب بالاست و صدور گواهینامه برای آن به تصویب اعضا خواهد رسید.

شایان ذکر است در صورت تصویب پیش‌نویس اصلاحیه‌های پیشنهادی در جلسۀ بعدی کمیته محیط‌زیست دریایی IMO که در ژوئن ۲۰۲۱ برگزار می‌شود، به تصویب اعضا می‌رسد تا در ماه‌های بعدی قابل اجرا شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار