روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰

نگاهی به بازار فله و تانکر در روز‌های پیشِ رو

نگاهی به بازار فله و تانکر در روز‌های پیشِ رو
مؤسسه drewry بهبود ملایم نرخ کرایۀ حمل فله‌بر‌ها در اکتبر ۲۰۲۰ و همچنین خیز مالکان تانکر برای بالا بردن نرخ کرایۀ حمل طی سه ماهه پایانی ۲۰۲۰ را پیش‌بینی کرد.
کد خبر: ۸۷۹۳۲
به گزارش گروه بین‌الملل مانا Drewry نوشت: به دنبال تقاضای بالای فولاد خام در چین که منجر به رونق واردات سنگ‌آهن به این کشور می‌شود، پیش‌بینی می‌شود نرخ‌های چارتری فله‌بر‌ها در ماه جاری بهبود پیدا کند، هرچند شیب این بهبود ملایم خواهد بود. علاوه بر این، تمرکز دولت بر بهبود سریع اقتصاد در دوران پسا‌ کرونا، سبب استمرار فعالیت‌های ساخت وساز، زیرساختاری و رشد مصرف فولاد می‌شود که در نتیجه تقاضای فله‌بر‌های حمل کنندۀ این محصول را افزایش می‌دهد.

این گزارش ادامه داد: از این نکته نیز نباید غافل ماند که احتمال محدودیت سطوح تولید در طول زمستان، کارخانجات فولاد را ترغیب خواهد کرد تا حجم تولید فولاد خام در ماه اکتبر را بالا ببرند. هم‌چنین شیب صعودی تجارت سیمان وغلات، Drewry را نسبت به خلق فرصت‌های فراوان جذب برای فله‌بر‌های سوپراماکس وهندی‌سایز خوش‌بین نگاه می‌دارد.

در بخش ظرفیت ناوگان، وجود فله‌بر‌های بیکار و غیرفعال می‌تواند چالش برانگیز باشد. در حال حاضر ناوگان بیکار سهم ۶.۵ درصدی از کل ظرفیت ناوگان جهانی فلۀ خشک را به خود اختصاص می‌دهد که با توجه به بهبود نرخ‌های کرایۀ حمل قطعاً شاهد افزایش تمایل مالکان برای اعزام شناور‌های خود به خط سرویس‌دهی خواهیم بود، روندی که افزایش ظرفیت کلی تناژ و محقق نشدن بهبود پایدار نرخ‌های چارتری را در پی دارد.

این گزارش در بخش دیگری نگاهی به بازار تانکر انداخت و نوشت: نرخ‌های کرایۀ حمل در بازار تانکرِ حمل نفت خام در آستانۀ بهبود فصلی قرار دارند، چراکه تقاضای نفت و فعالیت پالایشگاه در زمستان روند بهبود را طی می‌کند. اما نکتۀ قابل توجه اینکه علی‌رغم بهبود همیشگی تقاضا در فصل زمستان، تقاضای جهانی نفت در سه ماهۀ چهارم ۲۰۲۰ روند کاهشی پنج درصدی را نسبت به مدت مشابه ۲۰۱۹ به همراه خواهد داشت، از این رو نمی‌توان انتظار داشت نرخ‌های کرایۀ حمل سیر صعودی قابل توجهی را به نمایش گذارند.

شایان ذکراست: روند نزولی مستمر نرخ‌های کرایۀ حمل سبب شده است تا مالکان تمایل چندانی برای نگه داشتن شناور‌های خود نداشته باشد، بنابراین تناژ قابل توجهی روانه یارد‌های اوراق شده است که به معنای کاهش ظرفیت ناوگان جهانی تانکر است. اما درعین حال بهبود فصلی نرخ‌های کرایۀ حمل طی سه ماه پایانی سال، تب و تاب بازار اوراق را فروکش خواهد کرد تا اینکه با فرا رسیدن ۲۰۲۱ دوباره رونق گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار