۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲

بورس تهران در هفته‌ای که گذشت: خریداران کم‌کم وارد می‌شوند

بازار سرمایه هفتۀ گذشته را با بازدهی ۲.۵ درصدی شاخص کل به پایان رسید.
کد خبر: ۸۷۹۰۵
بورس تهران در هفته‌ای که گذشت: خریداران کم‌کم وارد می‌شوند
به گزارش خبرنگار بورس مانا، طی هفته‌ای که گذشت بازار معاملات بهتری را تجربه کرد، هرچند در دو روز ابتدایی هفته شاهد افزایش فشار عرضه‌ها و حتی عقب نشینی شاخص کل تا محدوده ۱.۴ میلیون واحدی بودیم، اما از میانه هفته روند بازار شرایط بهتری داشت. به این ترتیب که شاهد افزایش حجم معاملات حقیقی‌ها و همچنین رشد قیمت سهام بودیم. به این ترتیب با رشد شاخص کل در روز‌های پایانی هفته شاخص کل با بازدهی مثبت به کار خود پایان داد.
از مشخصه‌های مهم هفتۀ گذشته بازار اقبال به نماد‌های بانکی و لیدر‌های گروه خودرو بود. همچنین برخی نماد‌های صنایع کوچک و متوسط هم طی هفته گذشته با معاملات خوبی مواجه شدند که توانستند شاخص هم وزن را هم مثبت کنند.
آمار معاملات
- شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۱۶ مهر) به عدد یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود ۲.۵ درصد رشد را تجربه کرد. این متغیر در معاملات هفته گذشته ۳۷ هزار واحد افزایش داشت.
در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نماد‌های بانک ملت، بانک تجارت، ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.
در هفته‌ای که گذشت گروه‌های فنی و مهندسی، خودرو و قطعات، بانک‌ها و موسسات اعتباری، مخابرات، بیمه و بازنشستگی، دارویی، کاشی و سرامیک، هتل و رستوران، سرمایه گذاری‌ها، رایانه، سیمان، آهک و گچ، فرآورده‌های نفتی، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط، سایر واسطه‌گری‌های مالی، لاستیک و پلاستیک، خرده فروشی، محصولات کاغذی، با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.
در مقابل گروه‌های استخراج سایر معادن، چاپ، محصولات چوبی، دستگاه‌های برقی، استخراج نفت و گاز به جز اکتشافات، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، کانی غیرفلزی، شیمیایی، سایر حمل و نقل، استخراج کانه‌های فلزی، وسایل ارتباطی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، عمده فروشی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، استخراج ذغال سنگ، پیمانکاری صنعتی، منسوجات و محصولات چرمی از جمله صنایعی بودند که بازدهی منفی را با خود در بازار به همراه داشتند.
پیش‌بینی هفتۀ جاری
کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند طی هفت جاری شاهد بهبود معاملات به خصوص در گروه‌های کوچک و متوسط باشیم. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل پیشی بگیرد.
گروه‌های کوچک و متوسط ظرف ماه‌های اخیر با اُفت قیمت‌های قابل توجهی مواجه شدند و برخی نماد‌های این گروه‌ها بالغ بر ۶۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود از این به بعد سهام این گروه‌ها مثل صنایع سیمانی، دارویی و غذایی بتوانند مورد توجه بازار باشند.
همچنین دو گروه بانکی و خودرویی نیز طی این هفته احتمالا می‌توانند معاملات خوبی را تجربه کنند.
عملکرد صنعت حمل و نقل
صنعت حمل و نقل با حضور ۱۴ نماد فعال در تابلو‌های بورس و فرابورس و در غیاب نماد حکشتی، طی هفته گذشته بازدهی مثبت یک درصدی داشت. به این ترتیب در این گروه نماد توکا ریل و کشتیرانی آریا با بازدهی ۱۴ درصدی، بهترین عملکرد را در مدت مورد بررسی داشتند.
پس از این دو نیز نماد‌های حسینا، حریل، حخزر و حتوکا هفته گذشته توانستند رشد قیمت سهام را تجربه کردند.
این در حالی بود که انتهای جدول عملکرد صنعت حمل و نقل متعلق به نماد تایدواتر خاورمیانه بود که با بازدهی منفی ۸.۵ درصدی همراه بود. حآسا، فارس و حپارسا نیز در هفته پیش حدود ۵ درصد اُفت قیمت سهام را تجربه کردند. جزئیات عملکرد صنعت حمل ونقل را در جدول زیر بررسی کنید.
بورس تهران در هفته‌ای که گذشت: خریداران کم‌کم وارد می‌شوند
ارسال نظرات
آخرین اخبار