۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹

آغاز عملیات اجرایی تهیه شناسنامه برای ۲۳ جزیره خلیج فارس

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز عملیات اجرایی شناسنامه دار کردن ۲۳ جزیره از مجموع ۵۴ جزیره موجود در خلیج فارس خبر داد.
کد خبر: ۸۷۸۱۲
آغاز عملیات اجرایی تهیه شناسنامه برای ۲۳ جزیره خلیج فارس
 
احمد رضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: وجود بالغ بر ۵۴ جزیره در آب‌های خلیج فارس حاکی از ضرورت اهمیت بیش از پیش به محیط زیست دریایی این  خلیج است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: در همین راستا تهیه شناسنامه برای جزایر خلیج فارس به منظور حفاظت هر چه بیشتر از محیط زیست آن‌ها و در نهایت محیط زیست خلیج فارس در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفته است.

وی با اشاره به وجود ۵۴ جزیره بزرگ و کوچک در آب‌های خلیج فارس، بیان داشت: از مجموع جزایر مذکور، ۲۳ جزیره بزرگ هستند و سازمان محیط زیست تهیه شناسنامه برای این جزایر را در اولویت قرار داده و سپس در آینده برای جزایر کوچک‌تر نیز شناسنامه تهیه خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز عملیات اجرایی شناسنامه دار کردن ۲۳ جزیره از مجموع ۵۴ جزیره موجود در خلیج فارس خبر داد.

وی با اشاره به اینکه شناسنامه این جزایر در قالب کتاب با تصاویر کامل به دو یا سه زبان به چاپ خواهد رسید، بیان داشت: بر اساس برآورده‌های صورت گرفته چاپ هر یک از کتاب‌ها به مبلغی در حدود ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز خواهد داشت.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، هدف اصلی از تهیه شناسنامه دار کردن جزایر خلیج فارس را علاوه بر حفاظت از محیط زیست دریایی منطقه، معرفی داده‌های اکولوژی جزایر در قالب زبان علمی در سطح بین‌المللی بر‌ای استفاده به عنوان کتاب‌های مرجع، اعلام کرد.

وی بیان داشت: از سوی دیگر با شناسنامه جزایر به عنوان رفرنسی معتبر جهت انجام مطالعات و نیز اخذ مجوز‌های محیط زیست جهت انجام پروژه‌های توسعه‌ای در جزایر خلیج فارس محسوب می‌شود.

لاهیجان زاده عنوان کرد: این کتاب‌ها در قالب اطلس‌های تمام رنگی و با کیفیت عالی به چاپ خواهد رسید.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بنادر و دریانوردی نیز برنامه مشابهی در راستای جمع‌آوری اطلاعات در خصوص جزایر خلیج فارس در دستور کار دارد، اما برنامه سازمان حفاظت محیط زیست از منظر دیگری پیش خواهد رفت.

وی  خاطرنشان ساخت: هم اکنون عملیات اجرایی شناسنامه دار کردن جزایر استان هرمزگان از جمله لارک، قشم، شیدور و لاوان در قالب جمع آوری اطلاعات لازم آغاز شده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: تهیه شناسنامه برای ۲۳ جزیره مذکور به اعتبارات قابل توجهی نیازمند است که امیدواریم این میزان اعتبار در بودجه‌های سالانه محیط زیست در نظر گرفته شده باشد.

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار