۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
پیام دبیرکل IMO به مناسبت روز جهانی دریانوردی:

حمل و نقل پایدار برای یک سیاره پایدار

دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی به مناسبت روز جهانی دریانوردی ۲۴ سپتامبر مصادف با سوم مهرماه این روز را فرصتی برای آگاهی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل عنوان کرد.
کد خبر: ۸۷۶۹۶
حمل و نقل پایدار برای یک سیاره پایدار
حمل و نقل پایدار برای یک سیاره پایدار
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، "کیتاک لیم" در این پیام با اشاره به اینکه روز جهانی دریانوردی امسال با شعار "حمل و نقل پایدار برای یک سیاره پایدار" نامگذاری شده است یاد‌آور شد: ویروس کرونا همه زندگی مردم جهان، اقتصاد دنیا و حمل و نقل را به شدت تحت تاثیر قرار داده است به گونه‌ای که از ابتدای سال ۲۰۲۰ وضعیت  صنعت حمل و نقل دریایی به ویژه شرایط دریانوردان چالش برانگیز بوده و علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها تلاش این قشر عظیم برای تحویل کالا‌های اساسی، تجهیزات پزشکی، غذا و سوخت برای عبور از این بحران بسیار اساسی و ستودنی است.

در این میان همه‌گیری ویروس کرونا نشان داد که حمل و نقل دریایی مطمئن‌ترین، کارآمدترین و مقرون به صرفه‌ترین روشی است که در جهان ادامه دارد. به تعبیر دیگر حمل و نقل دریایی بر‌جسته‌ترین تسهیل کنندۀ اقتصاد جهانی است. در واقع قلب بهبود اقتصادی در رشد پایدار آینده به شمار می‌رود.

"کیتاک لیم" یاد‌آور شده است شعار حمل و نقل پایدار برای یک سیاره پایدار که برای روز جهانی دریانوردی امسال در نظر گرفته است، تمرکز خود را برای توسعۀ پایدار سال ۲۰۳۰ گذاشته است که در این ارتباط ۱۷ هدف توسعه پایدار پذیرفته شده برای تمامی کشور‌های عضو سازمان ملل متحد تعریف شده است.

این اهداف به هم مرتبط بوده و برای دستیابی به توسعه پایدار توجه به آن‌ها ضروری است.

در ادامۀ پیام "کیتاک لیم" آمده است در این ارتباط بخش عمده‌ای از نقش IMO اطمینان از ادامه روند حمل و نقل و حمایت  از اقتصاد جهانی بدون برهم زدن تعادل طبیعت است.

"کیتاک لیم" با تأکید بر لزوم حل مشکلات دریانوردی اقدامات و توصیه‌های IMO را برشمرد که بخش‌هایی از آن به شرح زیر است:

- افزایش ایمنی دریایی و حمل و نقل دیجیتالی

- توجه به محیط کار دریانوردان

- کربن زدایی در حمل و نقل بین‌المللی و کاهش گوگرد در سوخت کشتی‌ها

- محافظت از مناطق قطبی و کاهش زباله‌های دریایی

- تسهیل ترافیک دریایی با همکاری سازمان‌های بندری کشور‌ها

- همکاری با کشور‌های در حال توسعه به منظور ظرفیت‌سازی در بخش حمل و نقل

- افزایش برابری جنسیتی در جامعۀ دریایی

- داشتن یک سیستم قوی برای مقابله با تهدیدات ایمنی و امنیت در دریا همچنین محافظت از محیط زیست دریایی

وی با اشاره به اینکه همه این‌ها پایه و اساس توسعه پایدار برای همه اعضا به شمار می‌رود  یاد‌آور شد: امسال با انتخاب شعار "حمل و نقل پایدار برای سیارۀ پایدار" توجه جهانی را به این موضوع معطوف می‌کنیم که کشور‌های عضو این سازمان، جامعۀ مدنی و صنعت حمل و نقل با یکدیگر همکاری می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که حمل و نقل با تداوم فعالیت سهم  خود را در برابر رشد پایدار تقویت می‌کند.

"کیتاک لیم" در پایان با اشاره به اینکه ویروس کرونا تمام زندگی ما را دگرگون کرده است، اما سطح بی‌سابقه‌ای از همکاری در دنیای دریایی را در این دوران شاهد بوده‌ایم، خاطر‌نشان ساخت: کشور‌های عضو، سازمان‌های مردم‌نهاد و تمام ذی‌نفعان دریایی برای همکاری با یکدیگر تمایل نشان داده و به سمت جلو حرکت می‌کنند در این میان دریانوردان نیز با انجام مسئولیت‌های خود ادامۀ روند فعالیت این بخش را تضمین می‌کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار