روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱

بورس در هفته‌ای که گذشت: بازدهی ۸ درصدی در ۵ روز

بازار سهام طی هفته گذشته شاهد رشد هشت درصدی شاخص کل بود تا این متغیر با گذر از سطح ۱.۷ میلیون واحدی، بازدهی بورس تهران را از ابتدای سال به بیش از ۲۴۲ درصد برساند.
کد خبر: ۸۷۱۲۷
بورس در هفته‌ای که گذشت: بازدهی ۸ درصدی در ۵ روز
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، رشد بازار سهام طی سال جاری به مدد جریان نقدینگی پرقدرت انجام شده و پشتیبانی حجم و ارزش معاملات در این رکوردشکنی‌ها نقش مهمی دارد. به طوری‌که میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در هفته گذشته از مرز ۲۲ هزار میلیارد تومان عبور کرد تا رکورد شگفت‌انگیز ارزش معاملات روزانه بورس تهران حفظ شود.
آمار هفتگی
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه با قرار گرفتن در سطح عدد یک میلیون و ۷۵۳ هزار واحد بازدهی بیش از هشت درصدی را به ثبت رساند.
همچنین شاخص کل هم‌وزن هم که نماگر گروه‌ها و نماد‌های کوچک بازار است در پایان هفته گذشته با بازدهی دو درصدی به کار خود پایان داد، طی هفته‌ای که گذشت بازار با فشار فروش در گروه‌ها و نماد‌های کوچک همراه بود که باعث شد شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل اُفت بیشتری را تجربه کند.
در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نماد‌های بانک ملت، بانک تجارت، بانک صادرات ایران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و فولاد مبارکه اصفهان در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.
گفتنی است گروه‌های فنی و مهندسی، فرآورده‌های نفتی، خرده‌فروشی، خودرو و قطعات، وسایل ارتباطی، پیمانکاری صنعتی، محصولات چوبی، چند رشته‌ای صنعتی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.
این در حالی بود که گروه‌های مخابرات، هتل و رستوران، رایانه، منسوجات، صنایع غذایی به جز قند و شکر، عمده فروشی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، زراعت و خدمات وابسته، کاشی و سرامیک، محصولات فلزی، استخراج نفت، گاز جز اکتشاف وسیمان، آهک و گچ با بیشترین بازدهی منفی در انتهای جدول نشستند.
پیش بینی هفته
روز چهارشنبه، نشانه‌هایی از افزایش عرضه‌ها و تمایل به اُفت به ویژه در سهام کوچک‌تر بازار قابل رصد بود، البته کارشناسان معتقدند بعد از رشد‌های بی محابا و پی در پی، چنین عرضه‌ها و اصلاح‌های کوتاه مدتی یک روند طبیعی برای شروع رالی صعودی جدید است.
بر همین اساس نگرانی از افزایش عرضه‌ها در بازار وجود ندارد.
برای این هفته نیز بازار پرعرضه پیش بینی می‌شود که احتمالاً در دو الی سه روز ابتدایی هفته این روند با اُفت شاخص کل نیز همراه است، اما از میانه هفته احتمالاً شاهد تغییر روند بازار و افزایش تقاضا خواهیم بود.
عملکرد گروه حمل و نقل در هفته‌ای که گذشت
گروه حمل و نقل با ۱۵ نماد حاضر در بازار سهام طی هفته گذشته بازدهی حدود سه درصدی داشت و از شاخص کل بورس عقب ماند. بررسی نماد‌های این بازار نشان می‌دهد اُفت قیمت سهام شرکت‌های کشتیرانی دریای خزر، تاید واتر خاورمیانه، ریل سیر کوثر و خط دریا بندر، بیشترین نقش را در اُفت میانگین بازدهی این صنعت داشتند. این در حالی بود که رشد قیمت حدود ۲۱ درصدی سهام ریل پرداز سیر با ننماد حریل و بازدهی بیش از ۱۳ درصدی سهام کشتیرانی ایران با نماد حکشتی بازدهی گروه حمل و نقل را این هفته مثبت کردند.
عملکرد سایر نماد‌های این گروه را در جدول زیر مطالعه کنید.
بورس در هفته‌ای که گذشت: بازدهی ۸ درصدی در ۵ روز
ارسال نظرات
آخرین اخبار