۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴

مؤلفه‌های بنادر سبز مبنای کلیه طرح‌های عمرانی بندر شهید رجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه ایجاد زیر ساخت‌ها در بندر شهید رجایی هم راستا با الزامات زیست محیطی و پارامتر‌های توسعه پایدار در حال انجام است، اظهار داشت: چه در حوزه‌های عمرانی و توسعه‌ای و چه در بخش‌های دریایی و بندری کلیه اقدامات کمی و کیفی بر مبنای مؤلفه‌های تعریف شده برای بنادر سبز ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۸۷۰۱۹
مؤلفه‌های بنادر سبز مبنای کلیه طرح‌های عمرانی بندر شهید رجایی
 
به گزارش مانا، "اله مراد عفیفی پور" با بیان اینکه لازمه پیوستن بندر شهید رجایی به بنادر سبز دنیا با رعایت دقیق شاخصه‌های زیست محیطی در همه ابعاد امکانپذیر می‌شود، اظهارداشت: اقدام قابل توجهی در جهت کاهش و بهینه سازی مصرف انرژ‌ی در این بندر و شهرک‌های مسکونی انجام شده است.

 وی بهره گیری از کنتور‌های هوشمند سه زمانه، تعمیر و نگهداری (pm)) به موقع پست‌های برق (۶۳ و۲۰کیلو وات) را از جمله اقدامات در زمینه کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی برشمرد.

این مقام مسئول آغاز عملیات  تقویت برق رسانی به اسکله‌های مجتمع بندری شهیدرجایی جهت تأمین برق پایدار جرثقیل‌ها، مکنده‌ها و آنلودر‌ها با هدف کاهش استهلاک تجهیزات، کاهش مصرف سوخت فسیلی، افزایش راندمان و بهره وری تجهیزات تخلیه و بارگیری و کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی را گامی مهم در جهت متعادل نمودن الزامات زیست محیطی با فعالیت‌های بندری دانست.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقرار ایستگاه‌های پایش برخط آلودگی هوا در بندر شهید رجایی خاطر نشان کرد: این ایستگاه اندازه گیری پارامتر‌های هوای پاک را براساس استاندارد مربوطه، مورد ارزیابی قرار داده و به شکل آنلاین در اختیار بخش‌های مرتبط قرار می‌دهد، انجام این مهم تاثیر بسیار زیادی در پایش لحظه‌ای زون‌های بندر از حیث سالم بودن محیط کار و تشخیص هوای ناسالم دارد.

عفیفی پور ساماندهی پساب‌های فاضلاب بندر و شهرک‌ها را با هدف کاهش میزان مصرف انرژی و تصفیه پساب‌ها جهت استفاده در آبیاری  فضای سبز را از دیگر اقدامات در این بخش عنوان کرد و افزود: کنترل و ارزیابی این اقدام به شکل مداوم و داوطلبانه از طریق خود اظهاری به سازمان‌های مربوطه اعلام می‌شود.

این مقام مسئول نصب دستگاه پایش آنلاین آلودگی نفتی  در اسکله‌های نفتی بندر را نیز اقدامی مهم در جهت انطباق پایانه‌های نفتی با ضرورت‌های زیست محیطی قلمداد کرد و گفت: این دستگاه با استفاده از امواج الکترو مغناطیسی آلودگی احتمالی نفتی را در محدوده دید سنسور‌های خود رویت نموده و از طریق فرستنده‌های رادیویی به دستگاه گیرنده ارسال و پس از دریافت فرکانس مربوطه در صورت وجود هرگونه مواد آلاینده نفتی بر روی آب، یافته‌های خود را به کامپیوتر کاربر اطلاع داده و از طریق آلارم‌هایی وقوع آلودگی را با ذکر موقعیت جغرافیایی اعلام می‌کند.

به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان  ایجاد زیر ساخت‌ها در بندر شهید رجایی هم راستا با الزامات زیست محیطی و پارامتر‌های توسعه پایدار تعریف شده و البته مبنای همه اقدامات کمی و کیفی براساس مؤلفه‌های ترسیم شده برای بنادر سبز است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار